Mini Moke är tillbaka
Från början var den tänkt som ett militärfordon, men krigsmakterna runt om i världen hade svårt att ta den lilla Mini Moke riktigt på allvar. Så i stället skulle det bli den sol- och strandtörstande hippiegenerationen som gjorde Mini Moke till en legend. När produktionen till slut sinade i Portugal 1993 hade nästan 15 000 exemplar byggts.
Men så smått har tillverkningen kommit igång igen. Sedan några år tillbaka ägs varumärket och rättigheterna till konstruktionen av företaget Moke International Limited, som tillverkat små serier med Karibien som marknad. Och nu kommer Moke (utan ”Mini”, som är ett BMW-ägt varumärke) hem till England igen.
Även om bilen ser ut som den klassiska Mini Moke är den nya bilen något större, för att få plats med våra dagars mer voluminösa passagerare. Fjädringen är förfinad och bromsarna biffigare och under huven finns en ny fyrcylindrig bensinmaskin som vräker ur sig hela 68 hästkrafter. Det räcker till en toppfart om svindlande 110 kilometer per timme.
Kunderna kan välja mellan manuell eller automatisk växellåda och moderna finesser som servostyrning och eluppvärmd vindruta är standard. Det var väl närmast otänkbart på 1960-talet.
Fjorton kulörer finns att välja mellan, och en särskilt introduktionsmodell kommer att tillverkas i 56 exemplar, för att fira de 56 år som gått sedan Mini Moke ursprungligen begick sin premiär 1964. Den kommer att få kromade detaljer och emblem med den brittiska flaggan monterad på skärmarna.
Så brittisk den nu är kommer Moke att monteras i Frankrike, innan bilarna exporteras till Storbritannien. Så varför inte skicka några åt vårt håll? Moke International har faktiskt planer på att lansera bilen både i EU och USA inom kort, så det är inte alldeles uteslutet att den också kan komma till Sverige.