23948sdkhjf

Farligt avfall måste rapporteras

Från och med 1 november i år ska alla verksamheter som hanterar farligt avfall rapportera in det till det nyupprättade Avfallsregistret, som drivs av Naturvårdsverket.

Samtliga verkstäder inom fordonsbranschen berörs med andra ord. Men alla företag känner inte till rapporteringsskyldigheten eftersom arbetet dragit ut på tiden och lanseringssträckan varit kort.

– Även om förändringarna har varit på gång under en lång tid så blev det nya regelverket helt klart först i somras. Vi ser att implementeringen av det nya avfallsregistret kommer att ta ytterligare en tid. Både vi och tillsynsmyndigheter bör därför fortsätta att prioritera kunskapsspridning om förändringarna. Sanktionsavgifter för den verksamhet som inte rapporterar träder i kraft först i januari 2022, sade Ulrika Gunnesby på Naturvårdsverket när det nya avfallsregistret öppnade.

Motormagasinet har tidigare berättat om vilka problem som finns med just farligt avfall på bilverkstäder, och Motorbranschens Riksförbund, MRF, ser positivt på de nya reglerna. Man poängterar däremot att det är viktigt att kontroller och sanktioner utförs på ett bra sätt, för konkurrens på lika villkor.

– Det finns en risk att än en gång kommer de som redan sköter sig att få utstå ytterligare kontroller medan de som inte sköter sig, svart- och gråverkstäder, än en gång kommer att klara sig på grund av myndigheternas tillkortakommanden, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, på förbundets hemsida.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093