Reservdelsmarknaden en berg- och dalbana i pandemin
I en vanlig lågkonjunktur mår reservdelsmarknaden bra. Den övergripande samhällsekonomin påverkar människors beslut om man ska investera i en ny bil, eller behålla sin befintliga – en bil som behöver underhåll. Vädret påverkar också. Under kalla vintrar ökar efterfrågan på reservdelar. Externa faktorer påverkar över huvud taget hur reservdelsmarknaden utvecklas.
I så motto har 2020 varit extremt. Det menar Lesjöfors Automotive, som bland annat tillverkar fjädrar för den europeiska eftermarknaden. Det här året kan inte jämföras med några tidigare konjunkturcykler.
Nedstängningarna av samhällsfunktioner i länder världen över för att minska coronavirusets utbredning har kraftigt påverkat verksamheten. Ur ett producentperspektiv har efterfrågan dalat ytterligare på grund av markanta lagerförändringar i hela distributionskedjan.
Peter Dancer, utvecklingschef för Lesjöfors Automotive i Storbritannien, förklarar i ett pressmeddelande hur situationen sett ut i landet, vilket också kan appliceras på de flesta andra marknader:
– April och maj var mycket utmanande månader som följde av de initiala nedstängningarna. Under sommaren när restriktionerna lättade började människor använda sina bilar igen och det såg vi också i orderböckerna. Glädjande nog överträffade sen försäljningen från juli och framåt förra årets siffror för att sedan sjunka till samma nivå som 2019 under de senare höstmånaderna när smittspridningen tog fart igen.
En annan omständighet som påverkar hur reservdelsmarknaden kommer att utvecklas är förstås övergången till eldrivna fordon. Dagarna är räknade för bilar som drivs enbart med bensin eller diesel i Europa. I Storbritannien togs nyligen beslutet att tidigarelägga ett försäljningsförbud för sådana bilar till 2030.
– Vi följer utvecklingen noga och levererar redan idag chassifjädrar som reservdelar för fordon med förnyelsebar drift vilket gör oss väl förberedda för omställningen, säger Robert Glynn, vice vd och divisionschef för Lesjöfors IAM.