Ledare #3: Ovana coronaförare skadeverkstädernas chans
När pandemin drog in över världen blåste vinden olika hårt i olika branscher. Serviceverkstäder har haft ungefär lika mycket eller lite att göra som vanligt, medan skadeverkstäder – åtminstone på vissa håll – haft alldeles för lite att göra. Åtminstone delvis lär det bero på minskad trafikmängd på grund av hemarbete och karantän och därmed mindre trängsel där man annars har för vana att stöta ihop med varandra.
Men kanske går skadeverkstäderna en ny vår till mötes. För det tycks som om pandemin inte bara har har minskat mängden bilar på vägarna, utan också vår förmåga att framföra dem. I alla fall om man får tro en undersökning från det spanska vägtullsföretaget Abertis, som visar på att vi har blivit sämre bilförare under pandemin.
Undersökningen visar att vi kör snabbare, har slutat använda blinkers och fipplar med mobiltelefoner bakom ratten i högre grad. Enligt rapporten har den minskade trafiktätheten lett till minskad varsamhet bakom ratten.
Det är inte bara Spanien som är drabbat heller. Trafikdataföretaget Inrix, för övrigt en avknoppning från Microsoft, visar i en rapport på korrelationen mellan pandemin och ett farligare trafikbeteende i USA. Antalet kollisioner har blivit färre, men samtidigt har de också blivit allvarligare. Det beror på att folk helt enkelt kör fortare och är mindre koncentrerade på uppgiften: att köra bil.
Varför det skulle vara så är dock inte helt självklart. Hastigheterna höjs naturligtvis i takt med att trängseln minskar, men att man skulle sänka garden och fippla mer med mobilen bara för att en pandemi rasar i stugorna är inte ett helt självklart orsaks- och verkanssamband.
Delvis kan man misstänka att det har att göra med att fler ovana förare är ute på vägarna. Många som tidigare förlitat sig på kollektivtrafiken väljer nu i stället att ta sig till och från jobbet i egen bil, allt för att slippa bli smittad i trängseln på bussen.
Och i takt med att fler ovana och okoncentrerade förare ger sig ut i trafiken kan man också räkna med att fler kan komma att behöva räta ut sina skrynkliga skärmar och stötfångare. Om de nya trafikmönstren håller i sig, lär skadeverkstäderna ha sin försörjning tryggad en tid framöver.