Wami Lalique Spyder är en kristallprydd dröm
Den turkiskfödde schweizaren Dany Bahar måste vara en av bilvärldens allra mest färgstarka entreprenörer. Efter en karriär inom IT och kapitalförvaltning köpte han fotbollsklubbar åt Red Bull och expanderade prylverksamheten hos Ferrari. Ni vet, nyckelringar och nallar med Ferrari-emblem. För superbilstillverkaren är det än i dag en synnerligen lönsam verksamhet.
Men den verkliga smockan skulle komma på bilsalongen i Paris 2010. Nu var Dany Bahar vd för brittiska Lotus och satsade stort med inte mindre än fem helt nya modeller, alla tänkta att gå i produktion under de närmast kommande åren. Världen stod och gapade.
Nu var ju Lotus en liten skuttfirma som inte alls hade resurser att utveckla nya modeller och Bahar utreddes för att ha använt företagets medel för sina egna extravaganta utsvävningar. Det slutade med att Bahar petades och sedan stämde företaget och dess tidigare vd varandra.
Men Bahar hade nog funnit sitt kall med den där fembilssmockan i Paris: att spruta ur sig fantasifulla bilar utan att behöva tänka så mycket på de praktiska detaljerna. Och det han kom på ett sätt att göra det, nämligen att använda tekniken och plattformen från befintliga bilar och ge dem nya karosser.
Så startade han Ares Design i Modena, Italien, 2014. Sedan dess har de byggt rader med bilar i små serier, baserade på teknik från bland andra Lamborghini och Chevrolet Corvette.
Den senaste heter Wami Lalique Spyder och sägs vara ”olik någonting annat” som företaget tidigare tillverkat. Bilen doftar av det italienska femtio- och sextiotalens la dolce vita och linjerna hälsar till klassiska modeller som Ferrari 250 California och Maserati A6GCS. Kanske anar man ett uns av BMW 507 där någonstans också.
Interiörens snitt är mer modernt, med smörigt läder, engelsk ek och effekter från den franska kristalltillverkaren Lalique. Just det, dörrsidor och mittkonsol har pyntats med kristall. Dany Bahars kreationer bjuder på extra allt. Ares själva kallar sin Wami Lalique Spyder för ”den ultimata lyxaccessoaren”.
Mer än så berättar man inte. Vi får inte veta varifrån Wami Lalique Spyder har hämtat sin teknik, inte heller får vi veta vad den kostar. Men en sak säger man: att bilen blott kommer att tillverkas i tolv exemplar. Så om man är stadd vid kassa (för det lär man behöva vara) och alldeles nödvändigtvis vill ha kristallströssel i sina dörrsidor ska man slå en signal till Modena med en gång.