Högre säkerhet via molntjänst
I fyra år har Audi-bilar kunnat varna varandra för olyckor, trafikköer isiga vägar med mera. För att kunna göra det analyserar den så kallade car-to-X-tjänsten ”lokal varningsinformation” en mängd data. Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC), sensorer, vindrutetorkare, utlösning av airbags är exempel på vad som blir data.
Audi tar nu nästa steg och förbättrar tjänsten med så kallad swarm data för att göra varningen snabbare och mer exakt. I bilen kan systemet uppskatta friktionskoefficienten mellan hjulen och vägytan baserat på hjulspinn. Då används signaler från chassit, så som hjulens hastighet eller accelerationsvärden. Datan kombineras med exempelvis väderinformation och överförs sedan till bilar i närheten. Förare kan se varningen i Audi virtual cockpit eller på tillvalet head up-display.
Genom att använda en karta baserad på den insamlade datan kan även kommuner exempelvis optimera snöröjningstjänster i realtid. Systemet kan anpassa sig i förväg till vägförhållandena med större precision och vägvisningen i navigationssystemen kan ta det i beräkning för att ge en mer exakt förväntad ankomsttid.
I bilen kan kontrollen av hjulsläpp möjliggöra utveckling av underhållsservice för däck, till exempel genom att upptäcka slitagenivån liksom däckens prestanda.
Ju fler fordon som levererar data, desto bättre kan systemet lära, analysera och skapa kartor. Det är den grundläggande principen för swarm data och swarm intelligence. I Europa kommer mer än 1,7 miljoner fordon från Volkswagen-koncernen kunna leverera aktuell data för varningstjänsten under 2021. Antalet ska öka till mer än tre miljoner bilar under 2022.