23948sdkhjf

Säkerheten kommer först

Kompromisslös noggrannhet och långa kundrelationer är nyckeln till Thomas Hagströms framgång som däckmontör. Under sina 30 år i branschen har han hunnit med att se det mesta.

Den gamla Johnny Cash-dängan I’ve been everywhere börjar spelas i huvudet när man hör Thomas Hagström berätta om sitt arbetsliv. Med bas i Häggvik utanför Stockholm har han varit så långt söderut som Karlskrona, norrut som Örnsköldsvik och han åker regelbundet till Dalsland, Sälen och till och med till Norge. ”Listen, I’ve traveled every road in this here land!”

Till sin hjälp har han en tvåaxlig Scania P360 med en Palfinger-kran. Tillsammans har de gjort tusentals mil i Sverige.

Thomas har en återkommande kund som han gör de flesta stora jobb för.
– De talar om för mig vilken maskin det är som det ska bytas på och sedan behöver de inte bekymra sig något mer om det.

Då åker Thomas och lastar vad han behöver och sedan bär det iväg. Han är deras go to guy och har så varit de senaste 20 åren. 

Men det blir inga övernattningar i lastbilen. Nej, Thomas sover hemma förutom de gånger han blir stationerad i några dagar långt bort. Då blir det hotell.

– Ofta är vi två eftersom det är ett så pass tungt jobb, förklarar Thomas. Det är bra att ha en hantlangare med sig, skrattar han.

En gång fick han åka till Bengtsfors och byta ett däck. Ett jobb som tar 45 minuter men transporten fram och tillbaka till Häggvik är totalt 80 mil.

Allting är relativt och när Thomas pratar om små däck menar han sådana till maskiner som väger 15 ton. Den största maskinen som han har bytt däck på väger cirka 100 ton. Då är det bra med en kran. 

Ute på jobben har de ingen monteringsmaskin utan de använder sig av hydrauliska verktyg för att sätta fast däcken. Fälgarna skruvas inte av från maskinen utan däcket byts på plats. Något som är möjligt tack vare låsringar. Kranen är lite som en monteringsmaskin eftersom den får vara med och pressa på ringarna.

Att vinna Årets Däckmontör blev en bekräftelse på det hårda arbete som Thomas gjort under alla år.

– Däckbranschen kommer långt ner på statuslistan och det är roligt att man får lite ljus på sig, tycker Thomas.

Med 30 år i branschen tycker han att det är dags att yngre förmågor kommer fram. Priset på Motorgalan gör att arbetet uppmärksammas och att man får en bättre förståelse för hur det är.

Thomas började att jobba extra redan på en däckfirma i Sollentuna när han var 16 år och gick i skolan. Efter studenten fick han helgen ledigt innan han började jobba heltid och i maj är det 30 år sedan han började.

På frågan varför han hållit sig kvar så länge i branschen är det otvetydigt att han gillar att hjälpa kunderna:

– Att få lösa kundernas problem, säger han och fortsätter: Det finns andra jobb som är mer välbetalda men jag tycker att branschen är rolig och har trivts med att vara ute och flänga.

Efter så lång tid har Thomas hunnit bli luttrad. Han har stött på de flesta grusgropar och varit med på de flesta motorvägsbyggen.

Enligt Thomas är de bästa månaderna att jobba maj och september, då är temperaturen som bäst.  Att vara ute i 15 graders kyla är kämpigt för allting blir trögare och tar längre tid. Dessutom är det svårt att arbeta i tjocka handskar och med tunna diton börjar man snabbt att frysa. Likaså kan det vara en pärs att stå i en vindstilla grusgrop i 30 graders värme när solen bränner.

Med så tunga och delvis svåra arbetsmoment är det enormt viktigt att ha ett bra säkerhetstänk. Thomas arbete har alltid präglats av en stor noggrannhet och tack vare det har han har undsluppit olyckor.

– Jag vill komma hem till min fru och mina barn, kommer det blixtsnabbt.

Thomas har aldrig kompromissat med säkerheten och det har hänt någon gång att han har tvingats tacka nej till ett jobb för att han inte fått igenom sina krav.

– Men om man förklarar på rätt sätt vad man behöver är det inga problem, flikar han in.

Under nästan 20 år hade Thomas vägjour på kvällar och nätter. Det var på den tiden det inte fanns TMA-bilar som hjälpte till att skydda vägarbetare utan då gällde att tänka till hur man skulle placera sig för att kunna arbeta säkert och undvika olyckor. Jouren gav han upp till förmån för sömnen. Till slut var det för stökigt att bli väckt i tid och otid för att ge sig ut i natten. Numera sover Thomas ordentligt om natten.

Nomineringen löd:

”Han åker landet runt på kundernas begäran, dag som natt, och monterar däck till allt från personbilar till entreprenadmaskiner. Med 30 års erfarenhet har han det som krävs för att kunna utföra ett gediget och fackmannamässigt arbete och han är ett föredöme inte bara för sin egen arbetsplats, utan för branschen som helhet.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.8