Öppen Mercedes-elegant 60 år
Många håller cabriolet och coupé i W111-serien som det mest eleganta som Mercedes-Benz åstadkommit och i synnerhet cabrioleten har gått och blivit en dyrgrip med åren. Coupén hade visats några månader tidigare i Genève och de båda gjorde jämte den 4-dörrars sedanmodellen serien komplett.
Både cabrioleten och coupén var mycket rymliga tack vare att de byggdes på samma bottenplatta som den 4-dörrars sedanen men utöver det krävde de båda 2-dörrarsbilarna så mycket handarbete att tillverkningen förlades till specialfordonsavdelningen i Sindelfingen.
Därmed blev prislappen på de luxuösa bilarna väl tilltagna, även för Mercedes: vid premiären 1961 låg 220 SE coupé i prislistan på 23 500 DM (D-Mark) och motsvarande cabriolet på 25 500 DM. Som jämförelse kostade den ”vanliga” 4-dörrars 220 SE 14 950 DM.
W111 tillhör Mercedes ”fenperiod” och speciellt 4-dörrarsbilarna brukar kallas ”Fen-Mercor” (på tyska Heckflossen). Tack och lov tonade designavdelningen under Bordeaux-födde fransmannen Paul Bracq ned fenorna på 2-dörrarsbilarna så att de är mest små antydningar vilket gav dem ett betydligt mer harmoniskt bakparti (Bracq var chef, men en del källor anger tysken Friedrich Geiger som medskyldig – han är annars mest känd för ”Måsvinge-Mercan” 300 SL men det är en annan historia).
Kostar det så smakar det. De båda lyxåken hade flott läderklädsel och ett instrumenthus tillverkat av en enda träbit i vakuum utan en enda skarv eller fog. De hade sportigt nog golvväxelspak medan sedanen fick nöja sig med rattväxelspak. Som alternativ till den fyrväxlade manuell lådan fanns en automatlåda.
Under motorhuven fanns den 2,2-liters sexcylindriga M 127-motorn med 88 kW (120 hk). 2-dörrsmodellerna var de första Mercedes-Benz-bilarna som standard utrustades med skivbromsar. 220 SE Coupé och Cabriolet var i produktion fram till oktober 1965 och ersattes av 250 SE coupé/cabriolet (M 129, 110 kW/150 hk).
I november 1969 upplevde coupé och cabriolet ännu en ansiktslyftning mot slutet av sin produktionstid. Den förstklassiga motorn var nu den nya 3,5-liters V8:an M 116 med 162 kW (200 hk).
Produktionen av coupén och cabrioleten i modellserierna W111 och W112 slutade i juli 1971. Totalt producerades 28 918 coupéer och ytterligare 7 013 cabriolet. Den som äger ett exemplar har nöjet av en tidlöst vacker bil som dessutom går utmärkt bra att använda.