Goodyear experter på däck för elbilar
Supersedanmodeller som kan nå 100 km/h snabbare än många traditionella superbilar medför nya utmaningar när det gäller däckdesign och utveckling. Goodyears utmaning är att skapa däck som klarar det enorma vridmomentet hos en elbil som överträffar superbilarna, och samtidigt erbjuder den grad av komfort, livslängd och låga rullmotstånd som är helt nödvändigt för fordon i det här premiumsegmentet.
Tack vare originalmonteringar på spännande eldrivna supersedanmodeller som Audi e-tron GT har Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 redan blivit känt som ett elbilsorienterat däck. Sedanmodeller med fyra dörrar, som RS-versionen av e-tron GT, kan producera mer än 600 hk och ta föraren från 0–100 km/h på så lite som 3,3 sekunder. Prestandameriterna hos de här bilarna är tydliga och de behöver prestandadäck som kan matcha dem.
Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 är ett UHP-däck utformat för sportbilar och prestandabilar av alla storlekar och det har gjort att Goodyear måste utveckla särskilda tekniker för att maximera prestanda, väghållning, komfort och kapacitet för långa avstånd – det vill säga allt som krävs från eldrivna supersedanmodeller för premiumsegmentet.
För OE-tillverkare utvecklade Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 i 17 till 21 tums monteringar. Hälften av storlekarna är A-klassade för rullmotstånd, vilket tillgodoser behovet av långdistansflexibilitet. Goodyear har också utvecklat RunOnFlat-tekniken som ett alternativ för OE-tillverkare som vill slippa kravet på reservhjul eller däckreparationssatser. Det betyder att mer utrymme kan frigöras för batterier för ökad räckvidd och kraft.
När Audi valde Goodyear till sina nyligen lanserade Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT så optimerade Goodyear prestandan genom att minska fjädringen i slitbanemönstret för en exakt styrning och högre greppnivåer. När nu även Porsche och Tesla väljer Goodyear för sina högpresterande eldrivna sedaner är det ett tydligt tecken på att Goodyear är i framkant i utvecklingen av däck som kan tygla kraften och samtidigt leverera effektivitet.
– Däcken måste kunna klara det omedelbara vridmomentet och den extra tyngden från fordonet. Det var också nödvändigt att försöka öka körsträckan mellan laddningarna och minska vägbullret, som ju är mer märkbart med en tystgående elmotor, säger Laurent Colantonio, Goodyear Regional Technology Director Consumer Tires EMEA i ett pressmeddelande.