Ledare #24: Bilindustrin inte utan utmaningar
I senaste numret av Motormagasinet berättar vi om både Volkswagen och Volvo Cars som slagit rekord i antingen försäljning eller vinst under det första halvåret i år. Det finns dessutom ytterligare tillverkare som glatt kan vaska sin Champagne tack vare liknande situation. Scania uppvisade till exempel ett starkt halvår och likaså Bilia.
Likadant såg det ut när bolagen presenterade sina kvartalsrapporter i våras, försäljnings- och resultatrekord och ”vi har trotsat corona” ristades in i nästan varje rapport. Bilindustrin har som bekant klarat sig ganska bra ekonomiskt jämfört med andra industrier.
Men prognoserna från olika experter, bland andra Bil Sweden, pekar på att försäljningen och marknaden kommer att vara ryckig länge. Framför allt menar man att det beror på efterdyningarna av pandemin. Det råder fortfarande komponentbrist världen över och experterna har meddelat att det kommer ta lång tid innan man återhämtat sig helt från det.
Innan sommaren gav flera tillverkare besked om att de skulle leverera bilmodeller utan navigation och annat som kräver delar som det nu råder brist på. Däckindustrin varnade för att framtiden kan hotas av gummibrist. För att bara ta några exempel.
Ändå uttryckte sig Volvo Cars nyligen i Dagens Industri om att ”de är ute ur coronasituationen”. De har visserligen haft sitt bästa halvår i företagets historia, men i samma artikel varnar ledningen för just komponentbristens påverkan på tillväxten.
Men låt säga att Volvo Cars de facto är ute ur coronasituationen. Tjoho, vaska er Champagne. Försäljningssiffrorna kommer däremot fortfarande framöver vara påverkade av den globala bristen på komponenter. Det gäller hela fordonsindustrin världen över. Senast för ett par veckor sedan besökte jag ett antal bilförsäljare som nästintill avrådde mig från att beställa en bil från dem, eftersom de inte ens kunde ge besked om när bilen kan levereras.
Det är ju också komponentbristen som bromsar tillverkarnas satsningar på elbilar, eftersom det är de modellerna som behöver alla de där halvledarna som inte finns. Än så länge står elbilar för endast 3 procent av Volvo Cars försäljning.
Naturligtvis ska industrin fortsätta satsa mot sina mål, men man bör göra det med mer respekt och ödmjukhet för situationen. Pandemin är långt ifrån över och dess påverkan kommer leva kvar länge.