50 år sen ”Rote Sau’s” sensation på Spa 24-timmars
Den mäktiga Mercedesen (W 109) passade bra på Spa-Francorchamps gamla sträckning med långa raksträckor. Den gick verkligen som ett svin med sin kraft och höga toppfart. I händerna på de snabba förarna Hans Heyer och Clemens Schickentanz blev det en otippad vinnarbil. Schickentanz kvalade dock in AMG:n som femma i det 80 bilar stora startfältet, så en viss föraning låg i luften.
Bilen var byggd av AMG, ett akronym för Hans Werner Aufrecht (A), Erhard Melcher (M) och Großaspach (G) där de båda började trimma motorer på 1960-talet och nu höll till i en före detta kvarn i grannstaden Burgstall.
Den ”Röda Suggan” var till synes inte en självklar vinnarbil innan med en vikt på 1 635 kilo (dock 195 kilo lättare än serieversionen). AMG hade koncentrerat sig på motorn och chassit när de byggde monstret, vars V8 nu gav för sin tid hiskeliga 428 hk från en volym på 6 835 cc och 620 Nm i vridmoment. 0-100 km/tim klarade bilen på 6,1 sekunder. Med den tyngden och en toppfart på drygt 265 km/tim så var både bränsleförbrukningen och däckslitaget i hästväg – men bilen höll, vilket var mer än man kan säga om de flesta konkurrenterna. Vid målgång 15.00 den 25 juli 1971 återstod 18 (!) av de 80 startande. Vann gjorde en Ford Capri med Dieter Glemser och Àlex Soler-Roig.
Dittills var AMG inte så välkänt mer än i den krets som uppskattade AMG:s sätt att sätta fart på Mercedes-bilar, men nu, bokstavligen över en natt blev företaget ett aktat namn i större sammanhang. Idag är AMG som bekant Mercedes lyxiga prestandabilsdivision.
Det berömda ARD -nyhetsprogrammet ”Tagesschau” rapporterade om sensationen i Belgien. Tidningen "auto motor und sport" firade det som ett "utslag av svabiskt geni".
I Mercedes-Benz-museet i Stuttgart visas en detaljerad rekonstruktion av den legendariska "Rote Sau” från 20 juli till 19 september 2021 i atriet. Inträde till detta område är gratis.