Tusentals publika laddstolpar saknas
Med runt 250 000 laddbara bilar på svenska vägar är antalet publika laddstolpar på en kritiskt låg nivå, menar M Sverige. Deras kartläggning visar att det finns drygt 13 000 stolpar i hela landet. Enligt statistik från branschorganisationen Powercircle ökar antalet för långsamt.
– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige, i ett pressmeddelande.
Med 250 000 laddbara bilar behövs 25 000 laddstolpar. För att täcka dagens behov saknas alltså 10 000 publika stolpar.
Konsekvenserna som problemet kan medföra är till exempel att många tvingas köra laddhybriden på det alternativa drivmedlet, det vill säga bensin eller diesel. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddhybrider.
– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.
M Sveriges granskning visar att problemen växer. Precis som tidigare år är bristen störst i Stockholms och Uppsala län. I Stockholm behövs mer än 8 000 nya laddstolpar för att täcka dagens behov. Förra året saknades 4 000 – och endast 800 nya installerades.
Flera län som tidigare legat på en tillräcklig nivå har i åt halkat efter. Där har bara ett fåtal nya publika laddstolpar byggts trots att de laddbara bilarna blivit många fler.
Här är antalet laddstolpar för lågt:
-
Uppsala län
-
Stockholms län
-
Skåne län
-
Örebro län
-
Jönköpings län
-
Kronobergs län
-
Hallands län
-
Västmanlands län
-
Västra Götalands län
-
Södermanlands län
-
Norrbottens län
-
Västerbottens län
-
Blekinge län
-
Östergötlands län