Lamborghini bygger ny Countach
Lamborghini Countach är sannolikt den supersportbil som suttit uppsatt på flest pojkrums väggar i modern tid. När Lamborghini presenterade den för dåtiden extremt utformade bilen lade man en ny ribba för bilkategorin. Ferrucio Lamborghini ville ha en ersättare till Miura och Marcello Gandini hos Bertone skapade de linjer som blev grundstenen för det formspråk som Lamborghini präglas av ännu i dagens modellpalett.
Den nya skapelsen heter Countach LPI 800-4, baserad på Laborghini Siánoch drivs av en normalt aspirerad V12 med 60° vinkel. Den har en volym på 6 498 cc, variabel fyrventilsteknik och en max effekt 780 hk och max vridmoment på 720 Nm. Till skillnad mot föregångaren har nya Countach även hybridteknik, samma som utvecklats för Sián. Elmotorn ger 34 hk och totaleffekten blir 814 hk (avrundade till 800 i namnet. LPI står för Longitude Posteriore och I för hybriddriften) Detta ger en acceleration 0-100 km/tim på bara 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 8,6 sekunder samt en toppfart på 355 km/tim.
– Countach LPI 800-4 är en visionär bil, precis som föregångaren var, säger Automobili Lamborghinis vd och koncernchef Stephan Winkelmann. En av de mest viktiga
fordonsikonerna, Countach, förkroppsligar inte bara design och konstruktion hos Lamborghini men representerar vår filosofi att återuppfinna gränser, uppnå det oväntade och extraordinära och, viktigast av allt, att vara våra drömmarnas föremål.
Nya Countach är fyrhjulsdriven med Haldex IV, har en 7-stegad ISR växellåda och växlingskaraktär beroende på valt körläge. Bromsarna är kolfiber-keramiska skivor runt om med 6-kolvsok fram och fyrkolvsok bak. Konstruktionen består av en kolfibermonocoque med aluminium stödram fram och bak. Alla karosspaneler, både exteriört och interiört, består av kolfiber.
Countach LPI 800-4 är 487 cm lång, 209,9 cm bred (ytterbackspeglarna ej medräknade) och har ett axelavstånd av 270 cm. Höjden är 113,9 cm. Viktfördelningen fram/bak är 47/53.
Designen är skapad av Centro Stile Lamborghini och är tydligt inspirerad av föregångarna, som tillverkades mellan 1974 och 1990 och i totalt 1 983 exemplar. På slutet betydligt bredare och fetare än från början.
Den nya Countach LPI 800-4 ska tillverkas i en serie på 112 bilar. Om jag förstod vd Stephan Winkelmann i presentationsvideon från Monterey Car Week rätt så ska allihop redan vara sålda.
Fotnot: Vanligen får Lamborghini sina modellnamn från tjurar och tjurfäktning, dock inte Countach. Namnet härleds från Piemontesiska uttrycket för förvåning: contacc.