Ledare #28: En bil för kvinnornas smak och tycke
Den första bilresan genomfördes av en kvinna vid namn Bertha Benz år 1888. Tillsammans med sina två söner tog Bertha sin uppfinnarmakes nyaste bil och körde från Mannheim till Pforzheim för att hälsa på sin mamma. En resa på dryga 10 kilometer och bensinen köptes på apotek längs vägen.
Detta var början på en era där bilen skulle gå från ”kuriosa” till ett transportmedel och Berthas man Karl Benz blev känd som uppfinnaren av den första praktiskt användbara bilen.
Det intressanta är att bensinbilen inte var först. Utvecklingen av elektrisk mobilitet startade ungefär i början av 1800-talet, då flera vetenskapsmän i Europa forskade kring batterier och motorer. Under sent 1800-tal rullade flera av dessa elektriskt drivna bilar runt på gatorna i London och New York. De var tysta och bekväma och därför ansågs de vara mer lämpliga för kvinnor. Mer om synen på könsroller i stort och smått kan man läsa i Katrine Marcals bok ”Att uppfinna världen”.
Att elbilarna dog ut berodde på svårigheten med räckvidd och att det var dyrt att ta fram batterier. Något som vi kämpar med än idag. Men det är ändå intressant att väcka frågan: Hur långt hade forskningen på elbilar kunnat ha kommit om de runt 1800-talet inte hade förknippats med vad som ansågs vara kvinnligt?
År 1975 blev till slut resväska med hjul en grej. Då hade det redan skett flera försök att etablera produkten på marknaden. Det största motståndet låg i att ”en riktig man bär sin väska” och det var först när kvinnor började resa själva som behovet av en resväskan med hjul växte fram. Idag känns ju detta argument enormt löjligt. Att man hellre blir svettig för att visa sin manlighet än att dra sin packning på ett par hjul. Men att vi blir formade av könsrollerna är helt klart starkare än vad vi tror.
Det är vår undermedvetna syn på könsroller som gör att kvinnliga mekaniker möter kunder som vänder i dörren med ett ”en tjej får inte röra min bil”. Flera exempel på vad kvinnor i bilbranschen får utstå gick att läsa i förra veckans ledare. Om femtio år kommer vi alla (förhoppningsvis) vara rörande överens om att det är dumheter att en kvinna inte kan serva en bil. Precis som att vi idag tycker att det är dumheter att en man inte skulle kunna dra en resväska med hjul. Eller att en elbil är en produkt som bara intresserar en kvinna.
Med facit i hand är det inte helt verklighetsfrånvänt att fundera kring om huruvida att vår fordonsflotta snurrar på fossila bränslen är ett resultat av att historiens män, som var de som fick uppfinna, släppte försöken att utveckla elbilar då de inte ville uppfattas som kvinnliga. På vilka sätt begränsar vår syn på kön möjligheten till utveckling idag?