Ledare #31 Vi behöver prata mer om cybersäkerhet
Få i Sverige lär ha missat sommarens stora nyhetsevent runt cyberattacken mot Coop. En cyberattack som tvingade kedjan att stänga nästan 800 av sina butiker.
– Vi kommer att se fler attacker av den här typen i framtiden, sa Ola Billger från försvarets radioanstalt FRA, till SVT i juli.
Det finns flera exempel på när kommuner, myndigheter och till och med privata aktörer
inte förstått allvaret kring cyberhot och vikten av kunskap och resurser inom cybersäkerhet. Ni minns kanske IT-skandalen på Transportstyrelsen 2017 då data som kunde innebära fara för rikets säkerhet gjordes tillgänglig för icke säkerhetskontrollerad personal i utlandet.
Liknande skandaler lär snart ske inom fordonsindustrin. Jag nästan väntar på den dag
som en bil med ministrar i något europeiskt land kapas eller att fordon används för att spionera på främmande makt.
Det är dock inte bara vår statsminister som behöver oroa sig den dag han eller hon sitter i
en helt självstyrande bil. ENISA är Europeiska unionens cybersäkerhetsbyrå och de har som
uppgift att se till att det skapas en hög gemensam nivå av cybersäkerhet i hela Europa. I en av sina rapporter presenteras olika risker för framtiden. Bland annat skulle vad du tror är en uppdatering av bilens system egentligen kunna vara ett virus som förstör flera funktioner i fordonet. Exempelvis motorn eller AC-systemet.
Ett annat problem skulle kunna vara att bilen kapas samtidigt som du sitter i och att den körs
till en för dig okänd plats, eller att allt som sägs i bilen spelas in och avlyssnas. Cyberattacker skulle kunna användas för att förstöra för vissa företag. Exemplet med viruset skulle mycket väl kunna vara att ett bilföretag saboterar för ett annat. Eller rent av att ett land vill skapa kaos och instabilitet i ett annat lands näringsliv av ekonomisk vinning.
Elon Musk gav häromveckan svar på de rapporter som meddelat att kinesisk militär har förbjudit Teslabilar vid sina anläggningar eftersom de är oroliga för att känslig data kan fångas in av de kameror som finns installerade i bilarna. Detta rapporterade BBC. Teslagrundaren menade såklart att något sådant aldrig skulle ske då Tesla skulle behöva stänga ner om bilarna användes som spionredskap.
Jag tror dock att vi alla är väl naiva om vi inte förstår att något liknande kommer bli verklighet i framtiden, om det inte redan sker. Alltså att länder spionerar på varann genom till exempel bilar. Hur ska jag till exempel kunna försäkras om att kinesisk stat inte tvingar landets bilproducenter att ge dem tillgång till all den data som samlats in kring min kinesiska bil.
En sak står klart. Hur fordonsdata ska få användas, och vem som ska få tillgång till den,
kommer att bli en enorm utmaning för hela vår planet och alla världens länder.