23948sdkhjf

Ledare #32 Det är dags att förstå allvaret

Förutsättningarna för att kunna driva verkstad förändras i snabb takt. Den som inte anpassar sig kommer få se sin verksamhet gå under.

Är det inte intressant hur en enda produkt kan påverka vårt samhälle så enormt. Jag tänker såklart på bilen. Alla städer är planerade efter att bilar ska kunna åka där och i vissa familjer baseras hela ekorrhjulet på att vår fyrhjuliga vän finns. Valet att bo naturnära kanske togs just för att det fanns ett  alternativ till den icke-existerande kollektivtrafiken, så att man fortfarande kan ta sig till jobbet.

Pappa kanske arbetar i verkstaden och mamma i bilfabriken. I ett sådant exempel läggs en stor del av familjens inkomster på att bekosta bilen och allt runtomkring. Men samtidigt får familjen i just det här exemplet sitt levebröd från att den ens existerar. Och det finns många sådana familjer. Konsekvenserna blir stora på både privat- och företagsnivå när bilproduktioner flyttar utomlands eller marknaden ändras för snabbt.

Just nu står verkstadsbranschen inför en stor förändring. Bilen utvecklas i raketfart och det
kommer att kännas rejält inom näringslivet innan transformationen är fullbordad. Vissa märker redan av de nya vindarna och har på alla sätt de kan börjat förbereda sig för den nya sortens verkstadsexistens. För andra rullar kanske dagarna på som vanligt. Precis som att det är svårt att förstå hur klimatförändringarna kan vara ett problem när vintrarna är kalla och somrarna härliga, kan det kännas olustigt att börja investera för en framtid som på vissa orter kanske ännu knappt märks inne i verkstadslokalen.

Men det är viktigt att förstå allvaret för den som vill se sin verksamhet överleva. Under de senaste veckorna har Motormagasinet tappert försökt att se in i spåkulan för att vi alla ska bli lite mer visa i vad som väntas kan. Vad vi vet såhär långt är att mekanikeryrket kommer att kräva hög utbildning och hänger inte skolvärlden med kommer det att bli ännu svårare att hitta kompetent personal. Det kommer att krävas kunskap inom både programmering och elsäkerhet så verkstäderna i sin tur behöver vara beredda på att de måste investera i både utbildning och ny utrustning.

Och hur mycket vi än varnar kommer flera inte klara sig. I föregående nummer kunde du läsa en intervju med Henrik Idermark som är ansvarig för elektrifiering på Motorbranschens Riksförbund. Så här sa han: ”Tyvärr så tror jag att det kommer vara en andel verkstäder som inte vill eller kan anpassa sig till elektrifieringen. I värsta fall kommer de behöva lägga ned sin verksamhet de närmaste fem, tio åren.”

Så för att sammanfatta dagens ledare, se till att det inte blir din verkstad som får klappa igen!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125