Nissan satsar på solid state-batterier
Solid-state batterier kan enligt många bli nästa steg i utvecklingen av den elektriska mobiliteten. Batteriet ska, om allt blir rätt, både vara mer effektivt och vara säkrare. Största fördelen är att batterierna använder så kallad fast elektrolyt som minskar behovet av miljö- och brandfarliga vätskor.
Nu meddelar den japanska bilproducenten Nissan att även de tar en stafettpinne i framtagningen av solid-state batterier. Om detta rapporter tidningen Elbilen.
Beskedet kom strax efter att Nissan presenterat Ambition 30 som innebär att bilproducenten investerar 150 miljarder kronor i satsningen på elbilar.
Målet är att en pilotanläggning ska dra i gång i japanska Yokohama och serietillverkningen ska komma igång 2028.
Nissans förhoppning är att laddtiden ska kapas med en tredjedel, att energidensiteten ska fördubblas och att priset på batterierna ska sänkas rejält. Nissan menar att när serietillverkningen är i gång kommer priset att hamna på 75 dollar per kWh, vilket går att jämföra med att 100 dollar per kWh länge var det eftertraktade målet vid batteritillverkning då det ansågs vara gränsen för när elbilar skulle kunna konkurrera prismässigt med bilar men förbränningsmotorer.