”Reservationerna kan innebära stora problem och risker för konsumenter”
– Konsumenter ska känna sig trygga i att bilsäljare inte kan friskriva sig från det som har utlovats i annonsen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Konsumentorganisationen har flera gånger de senaste åren granskat bilannonser på de stora marknadsplatserna Blocket, Bytbil och Wayke. Vid M Sveriges senaste granskning 2021 visade sig i genomsnitt mer än var fjärde bilannons på Blocket, Bytbil och Wayke innehålla en reservation för eventuella felskrivningar, vilket var en marginell förbättring sedan M Sveriges tidigare granskningar.
Reservationerna kan innebära stora problem och risker för konsumenter om det framkommer att det saknas säkerhetsrelaterad utrustning, ifall dragvikten som angetts inte stämmer eller om husbilen inte har det antal bältade platser som har utlovats, menar Carl-Erik Stjernvall.
LÄS ÄVEN: Bilhandeln fortsätter med felaktiga friskrivningar för fel
– Vid sådana fall rekommenderar M Sverige alltid bilägarn att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
– Eftersom Allmänna Reklamationsnämndens beslut kan dröja i många månader kan köparen, om felet inte går att avhjälpa, bli fast med en vara som inte kan användas som säljaren har utlovat, säger Carl-Erik Stjernvall. Han är mycket kritisk till branschens användande av reservationer i sina bilannonser, och uppmanar de stora marknadsplatserna att agera:
– Idag möter vi bilköpare en säljarkår där en tredjedel fuskar och slarvar helt öppet. En annonsplattform borde rimligen kunna förhindra användandet av reservationer och förbättra tryggheten i stället för att hjälpa sina kunder lura oss.
LÄS ÄVEN: Felaktiga friskrivningar i en tredjedel av annonserna