Tyskland vill ha kvar bilar med förbränningsmotorer
I fjol föreslog EU-kommissionen att försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer ska vara förbjudet efter 2035. Men debatten gällande om detta förbud är rätt väg att gå är långt ifrån över.
Tysklands transportminister Volker Wissing sa till nyhetsbyrån AFP, i samband med ett informellt möte mellan EU:s transportministrar utanför Paris, att de inte ställer sig bakom förslaget.
– Vi vill tillåta förbränningsmotorer efter 2035 med kravet att det ska kunna tankas uteslutande med syntetiska bränslen, säger Tysklands transportminister Volker Wissing och tillägger.
– Det måste i så fall finnas en teknisk lösning för att garantera att de inte kan tankas med fossila bränslen.
Syntetiska bränslen, som skulle kunna användas av nuvarande bilar med liten eller ingen modifiering, skulle kunna sänka utsläppen avsevärt beroende på hur de produceras.
Transportministrarnas möte tittade bland annat på innovation för att minska koldioxidutsläppen på vägtransporter. Syntetiska bränslen, som skulle kunna användas av nuvarande bilar med liten eller ingen modifiering, skulle kunna sänka utsläppen avsevärt beroende på hur de produceras.
Wissing stödjer det franska EU-ordförandeskapets ståndpunkt att hybridfordon kan vara användbara för att minska koldioxidutsläppen.
– Idag har vi inte tillräckligt med elbilar, vi måste skala upp deras tillgänglighet. Så det är bättre att folk använder hybridteknik som en mellanliggande lösning, säger Wissing.
Vid FN:s senaste klimatmöte 2021 lovade mer än två dussin länder och bilföretag att arbeta för att se till att endast nollutsläppsfordon säljs 2040. Men detta löfte skrevs inte på av flera stora biltillverkningsnationer. Särskilt Tyskland kritiserade det faktum att syntetiska bränslen utelämnades som en lösning.