Här lanserar AD nytt koncept
Strängare miljöregler har gjort att det blivit förbjudet för många att tvätta bilen hemma. Det har öppnat möjligheten för en bransch att expandera.
– Vi har insett att här finns ett område att kliva in på. Vi har gjort Vingåker till ett pilotprojekt tillsammans med Istobal och Kemotek. Vi tre har tagit fram ett koncept som gör det möjligt för fler butiker och verkstäder att etablera sig med en AD biltvätt på orten, säger Fredrik Bjerngren, försäljnings- och marknadschef på AD.
Planer finns för fler biltvättar. Kedjan för diskussioner med några av sina medlemmar om att bygga upp nya AD biltvättar.
– Vi får se hur det blir, det är en investering som lokala verkstads- och butiksägare gör, säger Fredrik Bjerngren.
Han påpekar att det inte handlar om att ta över gamla biltvättar och sätta varumärket AD på dem.
– Gör vi det här, vill vi göra det från grunden med vår koncepttvätt. Vi vill vi stå för kvalitet och det kan vi bara göra när vi bygger från start.
I de kalkyler AD har gjort, tror de att biltvätten i Vingåker ska tjäna pengar efter två år och räkna hem investeringen någonstans mellan fem och sju år.