Laddstolparna ökar mer än nya elbilar
När Dagens industri, DI, i våras, tillsammans med datajournalister från nyhetssajten Newsworthy, kartlade laddinfrastrukturen runtom i landet fanns det omkring 23 000 publika laddplatser. När de i början av november, gjorde samma kartläggning hade antalet växt till cirka 29 700. Det innebär en ökning på närmare 30 procent.
Under samma tid har antalet laddbara fordon ökat med 26 procent. Antalet laddplatser har med andra ord lyckats hålla i stort sett jämna steg med antalet eldrivna fordon.
Det här skulle kunna ses som ett trendbrott. Men mellan 2018 och 2022 sexdubblades antalet laddbara fordon, medan antalet laddplatser bara blev tre gånger fler, skriver DI.
Det finns dock stora regionala skillnader i hur de nya laddplatserna är fördelade. Mer än en tredjedel av årets nya laddplatser finns i Stockholms län. Bolaget Stockholm Parkering står ensamt för nästan en fjärdedel alla nya laddplatser. I Norrbotten har antalet publika laddstolpar nästan fördubblats sedan i mars. Ökningen av nya laddplatser i det nordligaste länet är 80 procent. Det bör dock nämnas att det är från tidigare låga nivåer.
Men i en stor del av landet har laddinfrastrukturen fortfarande svårt att hålla jämna steg med den växande elbilsflottan. I Gävleborg och Blekinge har antalet publika laddplatser inte ökat alls sedan i våras. I Blekinge har till och med antalet publika laddplatser minskat med 4 procent, enligt undersökningen.
I 15 av 21 län har antalet laddbara bilar växt snabbare än antalet laddplatser. I 17 av landets 21 län har det tillkommit mer än 10 nya elbilar och laddhybrider för varje ny laddplats, enligt DI.
En förklaring till att laddinfrastrukturen lyckats hålla någorlunda jämna steg med den fordonsflottan är att registreringen av nya elbilar planat ut under 2022. Samtidigt behöver alla siffror tas med en nypa salt. Faktum är att vi faktiskt inte med säkerhet vet hur många laddplatser det finns i Sverige, ännu mindre hur antalet utvecklats. Det saknas ett offentligt register över publika laddplatser. Uppgifterna bygger enligt DI på en unik sammanställning av tre olika datakällor. En av många utmaningar vid tolkningarna av förändringar i databaserna var om antalet laddplatser ökat på grund av att tidigare oregistrerade laddplatser plötsligt rapporterats in, snarare än faktisk utbyggnad.
Den nya regeringen har slopat bonusen för miljöbilar och planerar minimera reduktionsplikten, men när det gäller laddinfrastrukturen skjuter de till pengar. I regeringens första budget, som presenterades förra veckan, utökas stöden till utbyggnad av laddplatser med 400 miljoner kronor 2023 och 500 miljoner kronor åren därpå. Tidöavtalet sätter särskild fokus på att förbättra tillgången i glesbygdskommuner.