KW Bruun: skräckvälde eller missförstånd?
Det är tydligen inte lätt att vara Peugeot-handlare i dag. Eller generalagent för märket. Tidningen Motorbranschen har gjort en djupgående granskning av förhållandena mellan Peugeot-återförsäljarna och generalagenten KW Bruun och resultatet är nedslående läsning. Mer om det lite senare.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening har valt att anmäla KW Bruun till konkurrensverket. Det främsta skälet anges vara deras agerande mot en större Peugeot-handlare.
SFVF hävdar att KW Bruun ”tvingar försäkringsbolag att inte styra skadade bilar med märkesförsäkring till Peugeot-återförsäljaren Autogruppen Syd i Skåne. Detta trots att företaget sålt bilen och därmed även märkesförsäkringen. Även äldre bilar styr KW Bruun bort från Autogruppen Syd med försäkringsbolagens hjälp,” uppger SFVF.
Autogruppen Syd uppger att de har förlorat den mer än hälften av omsättningen de tidigare år haft på skadejobb på Peugeot-fordon. Detta ska enligt Autogruppen Syd bero på att KW Bruun sett till att styra om jobben till andra skadeverkstäder.
Motormagasinet frågade Trygg-Hansa som hanterar märkesförsäkringar för Peugeot om en generalagent kan be ett försäkringsbolag att inte använda en viss skadeverkstad. Vi fick svar via mejl från Maria Ankarcrona som är kommunikationschef på Trygg-Hansa:
”Ibland hamnar vi i situationer då vi stoppar den aktiva verkstadsstyrningen. En förklaring kan vara att vi får in många kundklagomål på en verkstad eller att en generalagent vi har avtal med ber oss att inte aktivt styra reparationer till en verkstad.”
Däremot vill Maria Ankarcrona inte kommentera ”samarbeten med enskilda generalagenter eller avtalsverkstäder”.
Vi ställde samma fråga till If som är det största försäkringsbolaget för Peugeot-fordon som inte har märkesförsäkring och fick svar av Markus Norling som är head of mobility på If att de ”varken kan eller vill ge ett svar på den frågan”.
En större Peugeot-återförsäljare vittnar i Motorbranschen om sämre eller inga bonusar, försäljningsmål som är omöjliga att uppnå och ständigt ändrade förutsättningar. Återförsäljaren menar att hans generalagent bedriver ett slags skräckvälde i åf-kåren.
– Vi har konflikter och svårigheter med importören på daglig basis, säger handlaren till tidningen. Man sätter mål som är så svåra att nå att vi tappar allt hopp och det senaste påbudet var att man skulle upphöra med prisskyddet, vilket betyder att vi inte kan vara säkra på vad bilen kostar när den levereras, trots att vi har lovat ett visst pris till kunderna. Det drogs tillbaka efter att återförsäljarföreningen hade konsulterat jurister, men är ett exempel på hur godtyckligt vi behandlas.
– Vi får tilläggsfakturor på bilar vi redan har köpt och betalat, med hänvisning till att modellen har blivit dyrare. Hela tiden är det något som läggs på oss, förändringar som påverkar oss oerhört negativt. Vägrar man betala stänger de av så man inte kan köpa reservdelar.
Enligt återförsäljaren är många rädda för att uttrycka kritik mot KW Bruun eftersom de då riskerar att bli av med kontrakten, skriver Motorbranschen.
Ttystnadskulturen bland handlarna är utbredd och flera av dem sitter med Peugeot som enda eller ett av få märken och de vågar inte kritisera KW Bruun eftersom de är rädda för att då tappa märket. Motorbranschen uppger att ingen vågar framträda med namn i artikeln.
Detta är något som har bryggt sedan Holmgrens Bils vd Göran Strandberg 2018 uttalade sig i Motorbranschen gällande generalagentens övertagande av Opel:
– KW Bruun väljer att trycka villkor och förändringar in i handlarledet på ett sätt som gör det svårt att räkna hem affären i ett icke existerande samarbetsklimat. Jag anser att alla som ger sig in i en relation med KW Bruun bör förbereda sig på en tuff resa.
Det dröjde inte länge innan KW Bruun sade upp deras Peugeot-avtal. KW Bruun hävdar att uppsägningen inte är kopplad till kritiken. Men till Motorbranschen sade Holmgrens ägare Benny Holmgren:
– Vi är ett kollektiv av bilhandlare i Sverige och för mig är det anständigt att uppmärksamma kolleger på att vi inte kan fortsätta sälja Peugeot med de affärsvillkor som erbjuds, något som också blivit extra tydligt under det senaste året då ett antal återförsäljare för Peugeot gått i konkurs under en period då bilhandeln har sina bästa år någonsin.
Nu har det gått fyra år och handlarna upplever alltså fortfarande samma typ av problem med sin importör.
En av Motorbranschens källor jämför KW Bruun med Kinas diktatur, en annan berättar att han hotades med att han skulle tappa sitt Peugeot-kontrakt om han inte sade upp kontraktet med ett annat märke han sålde.
– När man går emot dem eller ifrågasätter deras affärsmodell är det inte ovanligt att de hotar med att stänga av en eller ta bort styrningarna från försäkringsbolagen, fortsätter handlaren för Motorbranschen.
I Motorbranschens granskning fick Ola Martinsson ta del av kritiken och bemötte den i ett mejlsvar som ”felaktig och oseriös”. Vidare skrev han också: ”Jag har personligen varit i kontakt med ordföranden för Peugeots åf-råd och fått besked om att rådet inte ställer sig bakom dessa anklagelser, vilket ytterligare understryker att dessa uppgifter är oseriösa.”
Dagen efter artikelns publicerande hade åf-föreningen ett extrainkallat styrelsemöte för att diskutera ordförande Thord Häggs kommentarer. I ett brev som därefter gick ut till samtliga återförsäljare meddelades det att styrelsen inte längre har förtroende för Hägg och att han avgår med omedelbar verkan.
I brevet går att läsa följande:
”I [artikeln] publicerades ett uttalande från vår ordförande gällande att styrelsen inte står bakom dessa uttalanden som framkom. Detta överensstämmer inte med styrelsens uppfattning. Vi anser att det under vd-mötet framkom ett tydligt missnöje beträffande en hel del punkter i samarbetet med KW Bruun.
Under dagens möte tog vi upp detta med vår ordförande Thord Hägg där vi starkt ifrågasatte hans uttalande i artikeln, gjort på eget bevåg. Vidare förklarade vi att Thord Häggs förtroende i och med detta anses vara förbrukat och att vi, med full majoritet, valt att avsluta Thords uppdrag som ordförande för Peugeots återförsäljarförening. Thord lämnar därmed sitt uppdrag med omedelbar verkan.”
Så här kommenterar KW Bruuns marknadschef Ola Martinsson artikeln:
Vi arbetar helt enligt branschpraxis för märkesförsäkringar, vilket innebär att SFVF:s anmälan till Konkurrensverket inte bara riktas mot oss utan blir intressant för hela branschens auktoriserade verkstadsnätverk.
Vi välkomnar en fortsatt diskussion om branschpraxis, men har inget tvivel om att vi agerar helt enligt denna praxis. Vi vill även vara tydliga med att den aktuella återförsäljaren är fullt tillgänglig i försäkringsbolagens system för kunder som vill söka sig dit.
Jag dementerar fortsatt uppgifterna om att vi skulle använda oss av hot om avstängning, sätta försäljningsmål som är omöjliga att uppnå, hindra återförsäljare från att köpa reservdelar och att vi som importör skulle ha tagit beslut om att stoppa prisskyddet. Inga uppgifter eller motbevis har presenterats för att jag på något vis ska omvärdera detta, varken före eller efter Motorbranschens publicering.
Jag delar helt enkelt inte bilden som målas upp och jag tycker inte heller bilden är rättvis. Ett konkret exempel på detta är att vi som importör inte tog beslutet att häva prisskyddet, det var endast tillverkarens beslut. Något som en del av våra återförsäljare-föreningar säkerställde med andra länder. Att vi då utmålas som ansvariga för beslutet blir direkt oseriöst, framförallt när vi själva tar en stor del av kostnaden som uppstått på grund av detta beslut för att skydda slutkund och återförsäljarledet.