Så kommer Euro 7 påverka verkstaden
Om drygt två år ska utsläppsreningsnormen Euro 7 införas. Åsikterna är blandade till det förslag som gått ut på remiss. Fordonstillverkarna är kritiska och menar att kostnaderna blir alldeles för höga medan verkstadsbranschen inte är särskilt orolig.

Nya utsläppsnormen Euro 7 ska införas vid halvårsskiftet 2025, vilket många biltillverkare menar är alldeles för tidigt. Foto: Colourbox
Vid halvårsskiftet 2025 är det tänkt att utsläppsreningsnormen Euro 6 ska ersättas med Euro 7. Enligt förslaget ska utsläppen av kväveoxider för bensindrivna personbilar ligga kvar på samma nivå som i dag, det vill säga 60 milligram per kilometer. Det betyder att nivån är oförändrad sedan Euro 5 trädde i kraft 2009. För dieseldrivna personbilar ska...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration