23948sdkhjf

Sällsynt Londonglidare

Originalet hade en 6,2 liters V8 och en kaross byggd av Londons ledande coachbuilder James Young. I dag är det en av världens mest unika elbilar.

Denna Bentley S2 Continental från 1961 är alldeles underbar. Med en handbyggd kaross från James Young antas den vara en av fyra byggda i hela världen. Och numera är den även bruksvänlig tack vare Lunaz Designs ombyggnation till en helt elektrisk drivlina.

Vi har skrivit om Lunaz Design tidigare. De gillar att konvertera brittiska klassiker till el. Vad sägs om en ursprungs-Range Rover, en Aston Martin DB6, en Rolls-Royce Phantom eller en Jaguar XK120?

Precis som företagets tidigare skapelser fick denna Bentley även genomgå samma genomgång för att ta fram dess specifika karaktär. Den 3D-scannades, skalades av ner till ren metall och återställs sedan till samma skick som ny genom traditionella hantverksmetoder. Allting som kan repareras och det som inte kan återvinns.

Hela den fossila drivlinan ersätts med Lunaz egentillverkade elektriska drivlina. Batterier, motor och omvandlare har alla designats inhouse och tillverkas åt Lunaz av ”Europas bästa tillverkare som används av OEM-tillverkare”.

Allt övrigt, i form av styrning, hjulupphängning, bromsar och elektronik uppdateras till en standard som motsvarar modern säkerhets och prestandakrav. Det kan behövas med tanke på att Lunaz drivlina i denna S2 levererar 400 hästar och 720 Nm. Sprinten till 100 km/h ska enligt Lunaz gå på hisnande 6,9 sekunder.

Fjädringen är coilovers med adaptiva dämpare som kan ändra karaktär genom ett knapptryck på panelen i kupén. Bromsarna är sexkolvsok fram med stora skivor.

Lädret i interiören har garvats med ”olivlöv som fallit till marken naturligt” och mattorna görs av material som återvunnits från nylonfibrer och plastflaskor. Till och med träet på panelen kommer ska vara hållbart.

– Denna magnifika Bentley S2 Continental var redan ett exceptionellt fordon. I sin nya skrud är den det mest sällsynta fordon som någonsin omvandlats till eldrift, förklarar David Lorenz som är grundare och vd.

Artikeln är en del av vårt tema om Sistasidan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203