23948sdkhjf

LEDARE: Var inte rädd för att vara liten

I omställningen till eldrivna bilar lyser fortfarande de mindre modellerna med sin frånvaro. Åtminstone är det få tillverkare i västvärlden som gör lika stora satsningar på dem jämfört med den kinesiska marknaden. Att tänka om när det kommer till storlekar är därför inte bara välkommet, men nödvändigt.

Stor och större, tung och tyngre, lyxig och lyxigare. När det kommer till elbilar verkar det nästan som att tillverkarna tävlar i att komma med den vräkigaste modellen med flest flådiga tillval och funktioner. Den som minns och roades av Canons reklamfilm vid millennieskiftet, där talespersonen Mr Jim på engelsk brytning proklamerade att ”i framtiden är som vanligt allt stort”, insåg kanske inte hur sant det faktiskt skulle bli. Åtminstone inte om man ser till biltillverkningen.

Små, eller åtminstone mindre, bilar producerade hemmavid borde därför vara något eftersträvansvärt för befintliga biltillverkare såväl som startup-företag.

Samtidigt som europeiska och amerikanska tillverkare satsar stort på vräkiga suvar utvecklar kinesiska företag som NIO, BYD och Wuling på mindre varianter som ska vara billigare att tillverka och därmed givetvis också mer överkomliga i pris för konsumenterna. NIO:s vd, William Li, har också sagt till bilsajten AutoCar att “det uppenbart finns en stor efterfrågan i Europa på mindre bilar”. Men de mindre alternativen lyser med sin frånvaro jämfört med de större modellerna.

Här i Sverige har företaget Luvly tagit fram en liten bil där tankarna kanske närmast förs till Smart Fortwo som kom vid millennieskiftet. I nuläget är priset inte bestämt för Luvly O, som bilen kommer att heta, men enligt företaget kommer den landa på under 100 000 kronor. En viss skillnad mot exempelvis Volvos EX90 som nästan går på en miljon mer. Eller för den delen Fords nya pickup, F-150 Lightning, som beräknas få ett pris på en och en halv till två miljoner när den väl kommer att bli tillgänglig i Sverige.

Att komma med prisvärda alternativ till kinesiska diton kan alltså vara ett rätt bra sådant där det i nuläget uppenbart finns ett segment att fylla. Till det skulle hemmaproducerade modeller sannolikt också till viss del stilla den oro som kopplas till den kommunistiska diktaturens övervakningssamhälle genom kinesiska produkter.

Små, eller åtminstone mindre, bilar som produceras hemmavid borde därför vara något eftersträvansvärt för befintliga biltillverkare såväl som startup-företag. Istället för att tänka som Canons Mr Jim att allt är stort i framtiden bör man kanske istället minnas Ingrids Sjöstrands fabel Liten är fin. Där växer en liten drake sig allt större för att slippa vara rädd. Det hela slutar med att den har sju huvuden, sprutar eter och förgiftar sin omgivning.

Till syvende och sist blir därför frågan vilka tillverkare som vågar vara den lilla draken.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172