Mer(ca) effekt i burken
En av de första bilar jag köpte var en manuell Mercedes 280 SLC. Grön. Med tanke på mängden rost var den dyr att köpa men jämfört med vad en skrothög kostar i dag var det rena vrakpriset. Den fick så klart underkänt på besiktningen på grund av rost i sparklådorna och det kostade skjortan och halva mössan att få ordning på det. Sedan var det bromsarna. Och soppapumpen. Och lite annat.
Men idén på en manuell klassiker-Merca släppte aldrig. Att få spaka själv är enligt mig en av de stora njutningarna med bilkörning. Och även om Mercedes automatlådor var spända som en banjosträng med ganska hårda växlingar är det inget mot att själv få bestämma när du ska dumpa kopplingen och släppa loss bakhjulen.
Jag fascinerades av Mercedes rallyhistoria med R107 och drömde om en V8 och tittade längtansfullt på tyska annonser på 350 SLC med manuell låda. Men lite mer effekt än 200 hästar skulle vara önskvärt och jag är inget fan av turbo. Alla vet ju att det är ohemult dyrt att trimma en sugmotor. Cirka 1 000 kronor per hästkraft är ett vida känt begrepp.
På den tiden var jag ganska grön i branschen och hade inte tillnärmelsevis så många bra kontakter. Och 3D-tekniken var långt ifrån vad den är i dag. Och fastän jag hatar vad människor har gjort med internet – det känns som att mängden hat, hot, rasism och konspirationsteorier håller på att sänka mänskligheten – finns fördelen att det går att hitta specialister runtom i världen som har exakt den del som du behöver för din sak.
Elbe Engineering i Estland har specialiserat sig på effektprylar till gamla Mercor, framför allt R107, W124, W126 och deras motorer. Och helt plötsligt är det inte ohemult dyrt att slänga på ett elektroniskt insprutningssystem, en kompressor och ett par handbyggda extratorrör. Lägg till lite annat godis som ett diffkit, specialgjorda drivaxlar och ett lättare svänghjul och helt plötsligt har du något ganska roligt och som heller inte knäcker sparbössan.