Nya Volkswagen Passat – folkbil på ett nytt sätt
Då var nya Volkswagen Passat, generation B9, officiell.
Den storsäljande modellen har utvecklats parallellt med kommande Skoda Superb, men tanken är att Passat ska bli premiumvalet medan Superb ska bygga volym.
Givetvis är nyheterna många och långa, men kort sammanfattat så har allt blivit lite bättre och snyggare om man ska tro VW.
Utrymmena har blivit generösare, komforten bättre och systemhanteringen mer intuitiv.
Interiören är helt omdesignad. Det stora displaylandskapet beskrivs som stilfullt, funktionellt och progressivt. Det bygger på den senaste generationen av infotainmentsystemet MIB4.
Bland motornyheterna presenteras två helt nya laddhybrider, kallad eHybrid, med en systemeffekt på 204 hk (150 kW) respektive 272 hk (200 kW). I kombination med ett nytt batteri med ett energiinnehåll på 19,7 kWh (netto) möjliggör de en räckvidd helt på el på cirka 100 km. Kombinationen av en elektrisk motor och en ny turboladdad bensinmotor (1,5 TSI evo2) ska ge en total räckvidd på cirka 1 000 kilometer.
En annan motornyhet är att Passat för första gången kommer finnas med 48 V mildhybriddrift (eTSI med 150 hk/110 kW).
Det svenska motorprogrammet är ännu inte fastställt, men klart är att de båda laddhybriderna och mildhybriden kommer att erbjudas samt någon av eller båda versionerna med 4MOTION fyrhjulsdrift. Mer information kommer i samband med försäljningsstarten senare i höst.
Nya Passat Sportscombi erbjuds i de fyra designversionerna Passat, Business, Elegance och R-Line.