23948sdkhjf

Varför ska automatväxellådsoljan i ZF:s växellådor bytas regelbundet?

  • Regelbundna oljebyten i ZF:s automatväxellåda kommer att säkerställa att den fungerar korrekt i många år, bidra till en mer ekonomisk fordonsdrift samt även hjälpa till att undvika allvarliga haverier och skador.
  • När du byter olja bör du vara extra noggrann med att välja rätt produkt som är gjord speciellt till den valda växellådan.
  • ZF Aftermarkets oljebytessatser för automatväxellådor gör mekanikernas jobb enklare genom att förse dem med en komplett uppsättning produkter som är skräddarsydda för en given fordonsmodell, och därför minska servicetiden.

Automatväxellådan är en av de dyraste komponenterna i en bil. Det är också den mest komplicerade delen att reparera när det uppstår fel. För att undvika funktionsfel och samtidigt maximera fordonets prestanda för bränsleförbrukning, bör växellådsoljan i ZF:s växellådor bytas regelbundet. Experterna på ZF Aftermarket betonar starkt vikten av regelbundna oljekontroller och dess fördelar för våra fordon.

När ska man byta oljan i automatväxellådan?

”Hur ofta oljebyten i ZF-växellådor bör ske beror på flera faktorer – inklusive bilens modell, typen av växellåda och användarförhållandena. Beroende på dessa faktorer som påverkar livslängden för växellådor i individuell drift, rekommenderar ZF oljebyte i sina växellådor efter 15 000 mil. Men under driftförhållanden med höga temperaturer och belastningar, eller med tidigare okänd fordonsanvändning, kan det vara vettigt att byta växellådsoljan med kortare intervall. Ju högre belastning på växellådan, till exempel till följd av dynamisk körning eller bilbelastning, desto snabbare försämras oljans smörjegenskaper. Detta leder till nedbrytning av antislitage- och rengöringstillsatser, ökning av mängden syror och fasta partiklar, minskning av oljans viskositet och en förändring av oljefärgen. För växellådor som inte är från ZF bör de bytesintervaller som rekommenderas av respektive tillverkare följas”, säger Martin Lauritzen, expert på Workshop Concepts.

Varningssymtom som tyder på behovet av ett oljebyte är att den mjuka accelerationen under växlingen försvinner, att ryck uppstår vid växling och för sen växling, samt en för hög oljetemperatur i växellådan. Förebyggande oljebyten för automatväxellådor bör också göras vid köp av en begagnad bil – då man inte alltid känner till historien om bilens tidigare användning. Den tidigare ägarens körstil, bristande regelbunden service eller en hög körsträcka kan alla bidra till dåligt smörjmedelsskick och risk för skador på andra komponenter. En av de första komponenterna som kan skadas om använd olja inte byts ut i tid är mekatroniksystemet.

Hur väljer man en olja som uppfyller växellådans krav?

Det är bra att veta att varje typ och modell av automatväxellåda kan ha olika krav, och att använda fel olja kan resultera i högre bränsleförbrukning, snabbare slitage på växellådans komponenter och till och med korrosion på elektroniska system. Var och en av ZF:s automatväxellådsoljor är perfekt lämpade för en viss växellåda. Högkvalitativa ZF LifeguardFluid-växellådsoljor och oljebytessatser för specifika automatväxellådor och hybridväxellådor garanterar mjuka växlingar och vibrationsfri drift. Dessutom säkerställer de minskat slitage på tungt belastade komponenter, optimerad viskositet för maximal bränsleekonomi och lägre CO2-utsläpp. De ger också skydd för växellådan under dess livstid.

Experterna på ZF rekommenderar att oljebyten i ZF:s automatväxellådor görs med den statiska metoden på en kvalificerad bilverkstad. Denna metod är tillräcklig för att bibehålla växellådans korrekta prestanda och att dess funktion förblir bekväm. Denna typ av oljebyte, som förbrukar hälften så mycket olja som vid ett dynamiskt byte, är också mer miljövänlig och ekonomisk. En bekväm och säker lösning att välja vid oljebyte är att använda en komplett ZF-oljebytessats. Detta kommer att hjälpa mekanikern att utföra bytet snabbt och effektivt. Beroende på växellådans modell innehåller den rätt mängd olja som är vald för att möta växellådans behov, ett oljetråg med inbyggt filter, tätning och skruvplugg, nya bultar och andra nödvändiga tätningar. Värt att nämna är att ZF Aftermarket även erbjuder oljebytessatser för automatväxellådor från andra tillverkare.

När du väljer en serviceanläggning för fordonet är det värt att ta hänsyn till kvaliteten på de delar som används i verkstaden, det professionella servicesättet och hur kvalificerad personalen är. 

E-oljor och vätskor för hybridbilar

Tack vare den snabba tillväxten på tillbehörsmarknaden och det ökande antalet el- och hybridfordon som repareras i verkstäderna, utökar ZF Aftermarket sitt utbud av lösningar för e-mobilitet. Ett exempel på det är introduktionen av nya växellådsoljor som är specialgjorda för elfordon - ZF Lifeguard eFluid och hybridfordon - ZF Lifeguard Hybrid. De ger det bästa skyddet och mindre slitage på drivlinan, ökad prestanda och optimal temperaturkontroll, även vid snabb acceleration.

Se det senaste avsnittet i ”Bra att veta”-serien: besök hemsidan för att se hela utbudet av ZF Aftermarkets produkter och följ oss på Facebook.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062