23948sdkhjf

LEDARE: Kan reality-tv lösa personalbehovet?

Att det råder kompetensbrist och är svårt att hitta utbildad och skicklig personal är något som Motormagasinet skrivit om återkommande gånger. Utmaningen med att locka unga till fordonsverkstadsutbildningarna är något inte bara skolorna utan även verkstäder måste tampas med.

När denna tidning kommer ut har Motorbranschcollege gått från att vara 26 stycken i Sverige till 29. Motorbranschcollege är en certifiering och kvalitetsstämpel till de fordonsutbildningar som uppfyller vissa kriterier. Detta kan vara ett av flera sätt att göra utbildningen lockande för även dem som annars kanske inte skulle titta åt fordonshållet som en möjlig framtidskarriär.

Ett av alla Motorbranschcollege är Bäckdalsgymnasiet i Jönköping. Tidigare i år fick skolan pris av Motorbranschens Arbetsgivarförbund, MAF, för sitt långsiktiga rekryteringsarbete. Skolan samarbetar nära med Nybergs bil och Volvo vilket gör att de kan ha koll på den senaste utvecklingen och vässa utbildningen därefter. Till det har också Nybergs bil APL-platser vilket är en vinst både för företaget och skolan. Att som verkstad inleda ett samarbete med den lokala fordonsutbildningen borde därför vara en självklarhet men förutsätter givetvis också att det finns resurser inom företaget för detta.

Efter att realityserien ”Svenska truckers” började sändas har fler tjejer sökt sig till åkeribranschen.

En möjlighet att rekrytera fler kan också vara att visa upp de skickliga yrkesmänniskor som finns i landet. Tidigare i september hölls yrkes-EM i polska Gdansk. Där tävlade en handfull svenska unga experter i lastbils-, bilskade- och personbilsteknik. Tyvärr blev det bara pallplats för Emil Didriksson i lastbilsteknik med en bronsmedalj. Tobias Lissborg som tävlade i bilskadeteknik slutade på en femteplats och Daniel Åhman som deltog i klassen personbilsteknik hamnade på plats 15.

Även om det bara blev en pallplats kan förhoppningsvis tävlingsdeltagarna inspirera andra att söka sig till fordonsutbildningarna runt omkring i landet. Samtidigt förutsätter det att man kan nå ut med framgångarna till en bredare krets. Detta kan göras både på klassiskt vis genom exempelvis lokala medier men framförallt genom digitala plattformar som sociala medier. Tidigare i år berättade Mathias Haag, regionansvarig för skola på MRF, hur han gjorde när han jobbade som gymnasierektor och skulle hålla öppet hus. Han använde sig dels av adressregister för att göra utskick, dels av ett sponsrat inlägg på sociala medier. Det senare visade sig vara den strategi som gav absolut störst respons med antalet elever som kom på besök.

I slutändan är detta en fråga som måste lösas gemensamt. Skolväsendet, företag, kommun- och nationell politik måste göra yrket mer lockande och visa att det är ett framtidsyrke. Efter att realityserien ”Svenska truckers” började sändas har fler unga kvinnor sökt sig till åkeribranschen. Skulle kanske ett program som ”Svenska mekaniker” kunna göra detsamma för fordonsverkstäderna?

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.394