LEDARE: Alla tjänar på att laga det som är trasigt
Det så kallade slit och släng-samhället är något vi i de industrialiserade länderna länge har sett som en naturlig del av vardagen. Hål i strumporna? Släng och köp nytt. Kraschade mobilen? Äh, den där nya med en kamera som har en megapixel mer än den förra måste man ju ändå bara ha. Släng den gamla och ta den nya på avbetalning. När det kommer till bilen kanske det inte har varit lika drastiskt. Att serva och reparera den är ändå en investering som är mer ekonomiskt försvarbar än att skicka kärran till skroten och fixa en sprillans ny bil.
Tänket att vara så hållbar som möjligt är något som allt mer lyfts fram när det kommer till service och reparationer. Att inte använda nya delar utan att istället plocka in begagnade och restaurerade produkter. Detta är något som går att se både på den lätta sidan såväl som den tunga. I flera fall kan de tillverkare som restaurerar och fixar till gamla delar också slå sig för bröstet och säga att deras delar till och med kan prestera bättre än nyproducerat.
I det långa loppet bidrar det förhoppningsvis också till att återskapa en mentalitet där vi är mer måna om våra ägodelar.
Att reparera och serva en bil, även om den drivs av fossila bränslen, kan också vara bättre för miljön i slutändan, jämfört med att köpa en ny bil. Denna måste trots allt produceras med råvaror som ska tas fram. Därefter fraktas de jorden runt för att nå sin konsument. Det menar i alla fall branschorganisationen Svenska Fordonsbranschens vd Lars Bergmark som vill se att bilservice- och reparation ska omfattas av RUT-avdraget. Han menar också att ett sådant avdrag skulle medföra att våra vägar blir mer trafiksäkra då de som är i behov av bil kommer bli mer benägna att fixa till den.
För fordonsverkstadsbranschen är det givetvis bra om fler servar och reparerar sina fordon. Men i det långa loppet bidrar det förhoppningsvis också till att återskapa en mentalitet där vi är mer måna om våra ägodelar. Istället för att slänga något så fort det gått sönder kan vi faktiskt laga eller reparera det. Eller om det är bortom all räddning, förhoppningsvis skicka det till återvinning.
Kanske kan gamla veteranbilar där en del av delarna kan ha hundra år på nacken också vara en förebild och inspirationskälla. För vem vet, om ett sekel kommer kanske någon av dagens elbilar bli en motsvarighet till en Ford Model A som byggts om till en hotrod.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.