Ingen anstormning av ansökningar till Sermicertifikat
Sermi-Cabarna har fått lite mer att göra men "än är det ingen katastrof", säger en källa som Motormagasinet talat med.
Enligt Fredrik Sandberg på Kiwa har ansökningarna om certifiering ökat lite. Han berättar att det är många frågor hur Sermi funkar men någon anstormning för att certifiera sig har det inte blivit. Än.
– Jag har fått återkoppling från VAG att de företag som idag har GeKo-behörighet för arbeten på stöldskyddade komponenter kommer behöva ansöka om ny behörighet via Sermi. Den nuvarande behörigheten kommer dock att fortsätta gälla ett tag efter den 1 oktober men hur länge kan jag inte säga. Därför bör verkstäderna skaffa Sermi-certifikat.
En källa som Motormagasinet pratat som är väldigt nyfiken på Sermi berättar att han varit på en stor märkesverkstad för Mercedes för att fråga om Sermi. Verkstadschefen visste inte ens vad Sermi var för något.
Visserligen inte Sermi något som är nödvändigt för auktoriserade verkstäder som arbetar med ”sina” märken. Men en Mercedes-verkstad som vill arbeta på en Volkswagen måste fortfarande ha ett Sermi-certifikat för att kunna utföra Sermi-relaterade arbeten, berättar Fredrik Sandberg.
Många har också avfärdat Sermi som något som de inte kommer att behöva och även till och med sagt att de kommer att avstå Sermi-certifiering och i så fall skicka iväg jobb som kräver att verkstaden och teknikern är certifierade.
Ett förhastat drag tycker Fredrik Sandberg på Kiwa som menar att Sermi är framtiden för fordon och fler krav lär komma med åren. Förberedelserna kan lika gärna börja nu istället för att försöka springa ifatt ett höghastighetståg, som Hanna Bühlmann på Autoexperten uttrycker det.
Artikeln är en del av vårt tema om Sermi.