23948sdkhjf

LEDARE: En mässa full av spänning

Mässor är alltid spännande tillställningar. Här finns möjligheter att inte bara kolla in det absolut senaste, utan även kunna få en inblick i vad den närmsta framtiden har att erbjuda. Detta gällde givetvis även eCarExpo.

Att elbilen är här för att stanna råder det numera knappast några tvivel om. Även om rådande ekonomiska tider har gjort att försäljningen stannat av och enligt en del kanske till och med ser dyster ut kommer elbilen höra framtiden till. Detta är något som var tydligt på elbilsmässan eCarExpo som hölls på Friends Arena i Stockholm, ett stenkast från Motormagasinets redaktion. De stora tillverkarna hade Sverige-, Norden-, och Europapremiärer på sina nya heta modeller. Men det fanns också utrymme för mindre aktörer, exempelvis Sir M. Ett litet företag från Linköping som drivs av Markus och Åsa Sörlin. Deras företag skräddarsyr konverteringar av de bilar kunderna kommer in med så att de kan ta steget till att drivas på el. Inne på idrottsarenans golv kunde besökarna se det nuvarande projektet, en Delorean som hämtad från den klassiska filmen Tillbaka till framtiden. Prislappen kanske skulle få en del att rygga tillbaka, mellan 400 000 och 600 000 kan man räkna med att få punga ut. Plus själva kostnaden för bilen.  

Men med tanke på vad vanliga elbilar kostar i dag är det inte en särskilt stor summa för att få sin ögonsten att bli lite miljövänligare.

Sannolikt kommer långt från alla de som i år fanns representerade på mässan finnas kvar i framtiden.

Sådana företag med lokal förankring är alltid spännande och inspirerande att se och det fanns givetvis andra exempel på fordon som stack ut från mängden. CraftCarCompany hade med sig sin bilbåt, eller var det en båtbil? Ett eldrivet, givetvis, fordon som kan ta sig fram på land såväl som vatten. I en värld där de flesta biltillverkare också ser ut att tävla om vem som kan ta fram det största, tyngsta och skrävligaste monstret på fyra hjul var det roligt att se att en del vill satsa på de mindre segmentet. Tace är ett svenskt märke, producerat i Kina, där modellen P1 har en vikt på 600 kilo. Jämför det med Volvos EX90 med sina nästan tre ton. 

Eller varför inte Teslas Cybertruck på 3 100 kilo. Med tanke på att intresset för elbilar finns, men att det är långt ifrån alltid som plånboken tillåter en, kanske fler tillverkare borde minnas den engelska parollen ”less is more”.

Bilarna ska givetvis laddas också och en uppsjö av företag som erbjöd olika typer av laddtjänster fanns representerade. Motormagasinet skrev i somras om att börsanalytiker räknar med att laddboxmarknaden kommer öka med runt 30 procent de kommande åren. Men med en så stor konkurrens kommer sannolikt långt ifrån alla de som i år var representerade på mässan finnas kvar i framtiden.

Flera av de välkända europeiska och amerikanska märkena samsas numer med kinesiska diton. Även om långt från alla kinesiska märken är representerade här i Sverige och Europa så tävlar de på allvar med våra inhemska bilar. Detta kan givetvis ge upphov till att nya tekniska innovationer tas fram för att sticka ut i mängden. 

Samtidigt får man heller inte glömma bort att landet i öst är en totalitär diktatur. Och en fråga som ställdes av Vi Bilägare på ett av seminarierna var huruvida kunderna behövde oroa sig för att bli övervakade i sin bil. Absolut inte, enligt Marcus Rosenborg, head of sales för Xpeng, som menade att de håller sig till den lokala lagstiftning som finns. Dock med brasklappen om att han enbart kunde uttala sig om det egna företaget.

Huruvida man bör ta honom och övriga tillverkare på orden är dock något som är upp till var och en. Här kan man också minnas att anställda på amerikanska Teslas kundtjänst förra våren delade känsliga bilder på företagets kunder sinsemellan.

För om det finns en uppkopplad kamera, då kan du nog räkna med risken att bli övervakad.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095