Nya Buzz får röststyrt tak
Med GTX fortsätter Volkswagen att utveckla sin Buzz-modell där det bland annat tidigare finns Buzz Pro2 och Buzz Cargo. Den nya modellen har fått elektriska drivmotorer på både fram- och bakaxel och bildar därmed ett fyrhjulsdriftsystem. Tillverkaren säger att modellen kommer släppas i två versioner. Ett med standardaxelavstånd och ett 79 kWh-batteri samt ett med ett förlängt axelavstånd som får ett batteri på 86 kWh. Enligt Volkswagen ska bägge modellerna kunna gå från noll till hundra på 6,5 sekunder.
Den nya Buzz har även fått ökad dragvikt. Modellen med standaraxelavstånd har fått en högsta släpvagnsvikt på 1 800 kilo, 800 mer än tidigare. Versionen med lång hjulbas kan dra 1 600 kilo som mest vilket är en ökning med 600 kilo.
Det nya 79 kWh-batteriet som satts in ska under rätt förutsättningar gå att ladda från tio till 80 procent på 25 munuter. Om man istället valt det större batteriet på 86 kWh ska det enligt Volkswagen ta lite längre tid, nämligen fem minuter extra.
Tillverkaren lyfter även att de klämt in vad de kallar för nästa generations infotainmentsystem i bilen. Från och med nästa år kommer de nämligen lansera ett nydesignat grafiskt gränssnitt och uppdaterad menynavigering. På så vis menar de att det ska bli lättare och mer intuitivt att använda menyerna.
Panoramataken Buzz har fått är det största glastak som funnits i en Volkswagenmodell och går över första och andra sätesraden. Enligt tillverkaren kan man ställa om glaset från transparent till ogenomskinligt med en enkel knapptryckning eller röstkommando.