23948sdkhjf

LEDARE: Ärlighet varar längst

Det är få fordonsverkstäder som bryter mot lagen. Risken finns dock att de som ändå gör det påverkar förtroendet för branschen. Därför är det viktigt att vara tydlig och öppen mot sina kunder.

Nyligen häktades flera människor efter ett utredningsarbete i ett ärende med koppling till fordons-, däck- och logistikbranschen i Norrbotten. Åklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Luleå har arbetat med fallet i fem års tid och har sagt att det rör sig om grova penningtvättsbrott och grova bokföringsbrott. På åklagarens begäran fattade tingsrätten ett beslut om kvarstad på sammanlagt 63 miljoner kronor. För däck- och verkstadens del rörde summan 7 300 000 kronor. Inga småsummor med andra ord.

Förtroende är som sagt oerhört viktigt. Särskilt i en bransch där servicetillfällena tros minska i och med elektrifieringen av fordonsflottan.

Händelsen som sådan kommer nog inte påverka verkstadsbranschen i någon större utsträckning. De flesta bilägare litar trots allt på sin verkstad och den här typen av brott är långt ifrån vanligt förekommande. I en undersökning som Sifo Kantar gjorde för en handfull år sedan på uppdrag av Mekonomen svarade 80 procent att de litade på sin verkstad. En siffra som dock kunde vara bättre var att 56 procent kände sig säkra på att de aldrig blivit lurade när de fått arbete utfört på sina bilar.

Där handlar det om att vara tydlig och transparent när man ska förklara för kunden vad som är fel på bilen. Vad som behöver åtgärdas snarast och vad som kan vara bra att fixa men som kan vänta. När jag förra året pratade med bröderna Skågeby som driver en Meca-verkstad i Linköping sade Daniel Skågeby att de sätter sig in i kundernas behov och jobbar med en nära dialog där de förklarar allt så enkelt som möjligt. Samma inställning har Mattias Ståhl och Fredrik Lundborg i Stockholmsförorten Bandhagen. På deras Mekonomenverkstad har de som policy att inte ta betalt när de gjort en grundlig och genomgående felsökning på en bil utan att hitta något fel. Det gällde också ofta när en bil hade blivit utdömd och kunden valt att skrota den. Mattias Ståhl förklarade det hela med att kunden sannolikt kommer köpa en ny bil som behöver service, bromsar och däckbyten. Då kommer kunden också komma tillbaka till dem.

Förtroende är som sagt oerhört viktigt. Särskilt i en bransch där servicetillfällena tros minska i och med elektrifieringen av fordonsflottan. Förutom det självklara att följa lagar och bestämmelser måste man också ha ett bra förhållande till sina kunder. Skågebyarna, Ståhl och Lundborg kan då stå som bra förebilder.

Till syvende och sist stämmer nog ordspråket om att den som gapar efter mycket ofta mister hela stycket. Ett hederligt tänk lönar sig bättre i längden än risken att förlora allt och åka i fängelse på grund av fulspel.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079