23948sdkhjf

LEDARE: Alla vinner på fler kvinnliga fordonstekniker

Fler kvinnor behöver komma in på fordonsverkstädernas golv. Kanske är en lösning att titta på hur andra mansdominerande branscher gör?

Att det råder brist på utbildad personal inom verkstadsbranschen har vi skrivit om åtskilliga gånger här på Motormagasinet. Till det är könsfördelningen fortfarande väldigt snedvriden och branschen lockar fortfarande främst män. För några år sedan visade statistik från Statistiska centralbyrån att 31 430 män mellan 16 och 64 år arbetade som motorfordonsmekaniker och fordonsreparatör. De kvinnor som valt yrket var jämförelsevis försvinnande få. Siffrorna visade enbart 920 stycken. Bland yrkesförare som kör tung lastbil har antalet kvinnor dock ökat markant. Mellan 2017 och 2023 har antalet kvinnor nästan tredubblats enligt statistik som Trafikverket släppte tidigare i vår.

Att ha arbetsplatser som lockar både killar och tjejer är a och o med tanke på kompetensbristen.

Fler kvinnor söker sig också till lastbilsföraryrket på gymnasiet. En färsk rapport från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd kunde berätta att 34 procent av de som gick andra året för att utbilda sig till lastbilsförare var tjejer. Lena Törnstrand som är projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd har sagt att hon tror att förebilder kan spela en stor roll i vilka val unga kvinnor gör. Kanske är tv-program som Svenska Truckers en faktor i valet av utbildning. Att visa att yrket inte bara är omväxlande och utmanande, men även att man inte behöver vara stor och stark för att klara av det.

Möjligen kan föraryrket också bli en väg in till verkstadsgolvet. Så var det i alla fall för Caroline Andersson som ni kan läsa om i vår extra bilaga i detta nummer. Hon började bakom ratten för att numera arbeta som kundmottagare på Malte Månsons verkstad i Västerås. Hon berättar att hon under sina många år i branschen har sett att förutsättningarna för kvinnor har förbättrats och att klimatet har blivit mycket mjukare.

Att ha arbetsplatser som lockar både killar och tjejer är a och o med tanke på kompetensbristen. Transportstyrelsen säger att det kommer behöva anställas flera tusen nya personer inom branschen de närmsta åren. Förutom att visa på att arbetsuppgifterna är väldigt spridda med allt från att byta olja till att sköta el och utföra avancerad diagnostik krävs det givetvis att en arbetsplats är välkomnande och kan ta hänsyn till allas olikheter.

Branschföreningen Byggcheferna introducerade för några år sedan mätverktyget Machoindex. Genom att svara på elva frågor tas en procentsats fram för graden av machokultur på en arbetsplats. Med mätvärdet ska det enligt Byggcheferna bli enklare att se problem, förstå orsaken samt arbeta för en bättre arbetsplats.

Kanske skulle detta vara något som verkstadsbranschen också skulle kunna anamma? För att öka antalet yrkesverksamma kvinnor från 920 till samma nivå som männen ligger på i dag.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086