LEDARE: En premie med punka
Morot eller piska. Ibland både och. Svenska regeringar har alltid använt sig av olika styrmedel för att få oss att konsumera mer, eller mindre, av olika varor. Under 1700-talet infördes exempelvis tobak med skyddstullar för att främja den inhemska produktionen. I modern tid kom plastpåseskatten för att minska användandet av just plastpåsar. En skatt som visserligen avskaffades i år. Bonus malus-systemet som infördes 2018 var tänkt att påskynda omställningen till en fossilfri fordonsflotta i Sverige. Det skulle kosta att köra bilar som gick på bensin eller diesel och de som hade bilar med lägre utsläppsnivåer, exempelvis elbilar, skulle premieras med lägre avgifter. 2022 slopades dock bonusdelen över en natt. Något som medförde att flera bilhallar i landet hade öppet sent in på småtimmarna när folk ville hinna utnyttja miljöbonusen innan den försvann.
Det senaste initiativet är skrotningspremien som nu har gått att få sedan en dryg vecka tillbaka. De som tänkt att köpa eller leasa en elbil kan få 10 000 kronor ifall de i samma veva skrotar sin gamla bil. Pengarna som anslagits till detta är 250 miljoner kronor för 2024 och lika mycket för 2025. Alltså 25 000 bilar per år.
Själv skulle jag inte satsa pengar på att våra svenska bilskrotar kommer få in 50 000 bilar de kommande åren.
Premien har fått kritik från flera håll. Transportföretagen menar att det visserligen är bra men att det sker under för kort tid. Riksförbundet M Sverige tror inte att det kommer göra någon nytta alls och att bara ett fåtal kommer att utnyttja möjligheten. En syn som har delats av myndigheten Trafikanalys som gjort bedömningen att bara 10 000 bilar kommer att skrotas.
10 000 kronor är förvisso ingen småsumma, men i jämförelse med vad en ny elbil kostar är det inte särskilt mycket pengar. De billigaste elbilarna i år landar på drygt 300 000 kronor. Med detta i åtanke skulle jag inte vara förvånad om de som skaffar en elbil snarare behåller sin gamla som en extrabil. Eller säljer den för mycket mer pengar än de sannolikt skulle få om de skulle använda sig av premien.
Om man verkligen vill få bort de fossildrivna bilarna från våra vägar tror jag att det finns mer effektiva sätt. Exempelvis genom att sänka eller slopa momsen på elbilar. Eller varför inte premiera konvertering till etanoldrift. Ett förslag som faktiskt lades fram en gång i tiden. En undersökning som Sifo gjorde visade också att en tredjedel av bensinbilsägarna kunde tänka sig att konvertera om statliga bidrag fanns.
Hur effektiv skrotningspremien verkligen kommer att bli återstår att se. Själv skulle jag inte satsa pengar på att våra svenska bilskrotar kommer få in 50 000 bilar de kommande åren.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.