Branschdagen 19/9 – Vikten av högvoltsutbildning: ”Viktigt att följa med i utvecklingen”
Hur viktigt är det för en fordonsverkstad att utbilda personalen i högvolt?
– Det varierar beroende vilken typ av verksamhet man bedriver. Behovet bör alltid grundas i en riskbedömning. MRF har varit delaktiga i framtagandet av en branschstandard och nu även i SIS där arbete pågår med en svensk standard. Allt detta för att skapa tydlighet i hur arbete kan ske säkert med el- och hybridfordon. MRF har även tagit fram utbildningar inom informerad person och instruerad tekniker elfordon.
Hur många i personalen bör ha utbildning och på vilken nivå?
– De som kan utsättas för risk ska givetvis ha rätt utbildning för att kunna utföra arbete på ett säkert sätt.
Finns det några risker om man vill vänta med att utbilda sig inom högvolt? Vilka är de?
– Svårt att svara på då det är beroende på typ av verksamhet och vad riskbedömningen visar.
En stor del av fordonsflottan har förbränningsmotorer. Gör det verkligen så mycket om ens verkstad inte kan ta emot några elbilar?
– Huruvida man som verkstad väljer bort el- och hybridfordon är en fråga för varje enskild verkstad. El- och hybridfordon blir fler och min bedömning är att det är viktigt att följa med i utvecklingen för att kunna bedriva verksamhet även i framtiden.
Henrik Idermark kommer tillsammans med Jonas Hehrne från Motorbranschcollege att diskutera högvoltsutbildningens vara eller icke vara på Motormagasinets Branschdag. Eventet hålls på Elmia i Jönköping 19 september. Det är kostnadsfritt att anmäla sig för alla som jobbar på en verkstad.
Motormagasinets Branschdag 2024 Fokus verkstad
Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2024.