23948sdkhjf

Så anpassar sig Nextlane till fordonsbranschens förändrade spelregler

Fordonsbranschen genomgår just nu stora förändringar som påverkar allt från tillverkare och distributörer till slutanvändare. För att möta dessa förändringar krävs flexibilitet från alla håll, inte minst från mjukvaruleverantörerna. För att möta utvecklingen och rusta sig för framtiden har Nextlane utvecklat en digital plattform som kopplar samman alla aktörer i fordonsbranschen.

Nextlane utvecklar mjukvarulösningar för fordonssektorn, anpassade för såväl biltillverkare (OEM) och importörer som återförsäljare och verkstäder. Just nu befinner sig fordonsbranschen i en period av omfattande förändringar, och inom vissa områden är dessa mer omfattande än för andra.

"Förändringarna är genomgripande och påverkar alla våra kunder på djupet. Framför allt handlar det om övergången till elektrifiering. Förutom att nya tillverkare kommer in på marknaden påverkar också ökningen av elfordon eftermarknadstjänsterna negativt, bland annat genom ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som minskar antalet kollisioner och skador. Dessutom har elfordon generellt ett lägre underhållsbehov, vilket minskar återförsäljarnas intäkter", säger Jean-Louis Baffier, Chief Revenue Officer på Nextlane.

Från fordonscentrerad till kundcentrerad modell

Förutom ovan nämnda förändringar genomgår fordonsbranschen också stora organisatoriska och affärsmässiga förändringar. Bland annat blir abonnemangsmodeller för fordon vanligare, samtidigt som fler återförsäljare tvingas lämna den klassiska säljmodellen till förmån för OEM-företagens nya agentmodell. Hantering och lagring av kunddata blir också allt viktigare i takt med en ökad onlineförsäljning.

"Övergången till agentmodellen drivs på av digitaliseringen. Numera börjar nästan alla aktiviteter online, allt från köp och leasing till service och reparation. Detta har OEM-företagen förstått, och de strävar nu efter att erbjuda kunderna en sömlös upplevelse i alla steg. En process som är lättare att hantera inom ramen för agentmodellen. Genom att förenkla kundupplevelsen kan tillverkarna också standardisera rabattsatserna och därmed optimera sina finansiella resultat", säger Jean-Louis.

Att gå från en fordonscentrerad modell till en kundcentrerad innebär en stor omställning för OEM-företagen. Även återförsäljarna står inför förändringar där fokus flyttas till rådgivning, förberedelser och leverans snarare än traditionell fordonsförsäljning. Framför allt skapar förändringarna en ny ekonomisk balans mellan försäljning av nya och begagnade fordon samt eftermarknadstjänster.

Delad information en avgörande framgångsfaktor

Digitaliseringen och kravet på en sömlös kundupplevelse innebär att tillverkare och återförsäljare måste samarbeta i realtid för att möta konsumenternas förväntningar. Idag vill kunder börja med att söka information online för att sedan provköra på en plats och kanske köpa och få bilen levererad på en annan. För att detta ska fungera krävs ett smidigt informationsutbyte mellan alla parter.

Det innebär konkret att mjukvarorna måste kunna kommunicera och utbyta information med varandra på ett sömlöst sätt. För att detta ska ske behöver fordonsbranschen ha öppna verktyg och tillförlitliga gränssnitt för datadelning.

"Detta gäller på alla nivåer. Dels internt hos återförsäljarna för centrala system som DMS, CRM och redovisning, dels via intelligenta API:er mot tredjepartslösningar och inte minst mot tillverkarna. Det sistnämnda är särskilt viktigt eftersom många återförsäljare i allt högre grad väljer en strategi med flera varumärken. I det fallet måste de hantera alla kopplingar till varje tillverkare som garantisystem, reservdelssystem och så vidare”, säger Jean-Louis.

Ett ekosystem för fordonsbranschen

Nextlanes plattform fungerar som ett digitalt ekosystem för fordonsbranschen. Plattformen, som både är säker och öppen, är 100% molnbaserad och integrerar alla lösningar i hela värdekedjan, inklusive DMS, CRM och redovisningsverktyg.

Plattformens öppna API:er möjliggör också anslutningar till tredjepartslösningar, något som är användbart både i återförsäljarnas dagliga arbete och i deras samarbeten. Direktanslutningar till OEM-system (gränssnittslager) är också tillgängliga.

"Vår plattformsbaserade strategi gör det möjligt att erbjuda flexibla och skräddarsydda lösningar som anpassas efter varje företags unika behov, inklusive sömlös integrering av tredjepartslösningar. Detta tillvägagångssätt ökar också effektiviteten, eftersom vi lämnar traditionella IT-projekt bakom oss. I grunden fungerar det som en 'LEGO®'-strategi – anpassningsbar och öppen," avslutar Jean-Louis.

Samarbete för framtiden

Nextlane vill vara med och driva fordonsbranschens förändringar framåt och skapa förutsättningar för alla aktörer att navigera igenom den omfattande omställningen. Genom att erbjuda en plattform för skräddarsydda lösningar som främjar samarbete i realtid skapas förutsättningar för en mer effektiv och kundcentrerad bransch.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063