23948sdkhjf

Maten kan bli mackarnas räddning

Omställning till förnybara bränslen gör att Sveriges mackar måste hitta andra sätt att locka kunder. Där kan matupplevelsen spela en viktig roll. ”Vår utmaning ligger i att skapa relevans i våra destinationer”, säger Robert Dimmlich på Organisationen Sveriges Servicestationer.

En tredjedel av Sveriges mackar beräknas försvinna de kommande tio åren. När fossila bränslen fasas ut försvinner det som har lockat in kunderna till stationerna. Nu gäller det att hitta andra sätt att locka kunder.

– Bilåkande konsumenter har fortfarande ett behov, och vår utmaning ligger i att skapa relevans i våra destinationer. Där kommer maten vara jätteviktig, säger Robert Dimmlich, vd på OSS Organisationen Sveriges Servicestationer.

Han har jobbat för OSS i 20 år och en av de stora förändringarna som har skett för Sveriges drivmedelsstationer är att mat och dryck har tagit en allt större plats.

– Korven kom in i vår bransch 1983. Det kan man tycka är sent men det visade sig ändå vara för tidigt. Den slängdes in flera gånger utan att det lyckades, först i mitten på 90-talet blev det ett permanent vardagligt inslag, säger han.

– Kaffet kom in på mackarna först efter millennieskiftet.

I dagsläget sker 90 procent av laddningen av elbilar där de står parkerade en längre tid, så som hemmet eller på jobbet. Det innebär en stor del av stationernas kunder riskerar att gå förlorade.

Även om man har varit på att erbjuda mat menar han att det är dags för branschen att ta nästa steg.

– Det är att erbjuda ”riktiga” matupplevelser som konkurrerar med pizzan och kinamaten. 

Förutsättningarna finns för att utvecklas.

– Vi har varit duktiga på att erbjuda mat och vi har trafikstrategiska lägen som är lämpliga om man är fordonsburen. Det är en utmaning att stationer idag inte har tillagningskök utan beredningsstationer, så där måste vi bli bättre.

– Men en stor del av potentialen är att kunna hämta färdiga måltider av bra kvalitet. Dessutom är de geografiska lägena optimalt för att bli en distributionshubb för kunder som beställer med en matapp.

Det finns alltså saker att jobba på, men Robert Dimmlich är tror att vi inom kort kommer få nya alternativ till våra middagar.

– I dag träffar jag aldrig konsumenter som säger: jag åker till macken och köper hem middag. Men det tror jag blir verklighet inom några år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078