23948sdkhjf

KRÖNIKA: Omfamna möjligheterna men tänk på riskerna

Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen, skriver att med en framrusande teknik som AI kommer en mängd möjligheter. Men också faror som man böra vara medveten om.

Jag har alltid gillat teknik och utveckling som sker inom olika områden. Det har aldrig skrämt eller hotat på något sätt, jag har alltid sett det som möjligheter. I drygt fem år jobbade jag i ett bolag som utvecklade mjukvaror för rättsvårdande myndigheter. Kort och gott verktyg för att kunna sätta kriminella bakom lås och bom. Där använde vi vår tekniska kunskap för att få fram digitala spår som användes som bevis i en domstol. Det kändes bra när man visste att man varit en liten del av att få en misstänkt för ett grovt brott bort från våra gator.

Jag tror även stenhårt på AI, det kommer revolutionera inom mängder av områden, inte minst inom sjukvård och hälsa. Sen kanske vissa områden måste regleras hårdare än idag.

Om vi nu överför detta till våra fordon så finns det såklart enorma fördelar att med att vara konstant uppkopplad.

Det jag däremot känner mig mer och mer tveksam kring är att allt vi har för oss måste föregås av nerladdning av appar, fylla i formulär och sedan skall detta vara ett interface för att sätta i gång diskmaskinen hemma. Allt vi gör måste loggas för att sedan landa i stor databas och analyseras av någon för att kunna ge mig ett kommersiellt erbjudande på nästa omgång diskmedel. Allt piper och blinkar om man inte gör ”rätt”. I know… har man inget att dölja så spelar det ingen roll . Den devisen kan jag hålla med om rörande viss säkerhetsrelaterad övervakning med kameror, det är väldigt effektivt. Men när det kommer till saker i mitt hem känns det inte så bekvämt att bli kartlagd in i minsta detalj för att regelbundet erfara att någon faktiskt använder insamlade data.

Om vi nu överför detta till våra fordon finns det såklart enorma fördelar att med att vara konstant uppkopplad. Men det finns också stora säkerhetsrisker där jag anser att vi är allt för naiva. Fordon som är konstant uppkopplade och som har flera kameror och mikrofoner aktiva även när fordonet är parkerat är en risk. De skall såklart inte få tillträde till skyddsobjekt. Bekymret med detta är att det snart gäller alla fordon. Helt givet måste man fundera på vad man pratar om när man sitter i en sådan bil, hemliga saker måste man helt enkelt undvika att tala om.

Men data kring körmönster eller vissa ord i ett samtal är grundläggande för en antagonist att kartlägga nyckelpersoner i ett land.

All den data ett modernt fordon genererar är guld för den som utvecklar dem eller dess komponenter, allt för att kunna förbättra och utveckla vidare. Eller för den delen erbjuda föraren olika smaskiga erbjudanden på korv längs vägen, nya däck eller service. Men data kring körmönster eller vissa ord i ett samtal är grundläggande för en antagonist att kartlägga nyckelpersoner i ett land. Förr var det ljusskygga typer med lång rock och solglasögon som gjorde det jobbet. I dag är det duktiga dataanalytiker tillsammans med modern teknologi. Och jag känner inte till att man kan välja att koppla bort varken uppkoppling, kameror och mikrofoner. I vissa fall behöver man inte ens vara så skicklig för att ta del av känslig information. Så sent som den 28 december 2024 rapporterar DN om en stor dataläcka hos Volkswagen. Man har enkelt kunnat lokalisera runt 800 000 av deras fordon varav cirka 70 000 bara i Sverige.

I USA hann Biden-administrationen (låt oss se hur Trump gör) förbjuda fordon som är uppkopplade att ha mjukvaror från Kina eller Ryssland redan från 2027. Dels för att de kan samla in data om personer och infrastruktur, dels för att de på en given tidpunkt kan stänga ner fordon. Om de stänger ner fordon inom ett begränsat geografiskt område skulle det kunna skapa en infrastrukturinfarkt. Ja, alla har hört begreppet ”hybridkrig” vid det här laget och detta är ett exempel på det.

Kanske är det att gå väl långt att sätta förbud men vi har också färskt i minnet varför det kinesiska telekominfrastrukturbolaget Huawei förbjöds att bygga ut 5g-nätet även i Sverige. Skälen var mer eller mindre de samma som USA anför kring fordon. I Kammarrättens dom från 2022 står det, ”Kammarrätten har kommit fram till att det kan antas att radioanvändning kan orsaka skada för Sveriges säkerhet om produkter från Huawei används i centrala funktioner i 5G-nätet.”

Låt oss se vart detta tar vägen men jag tror det är långt ifrån givet att vi kommer fortsätta vara naiva kring vårt lands säkerhet. Och kring frågor som rör landets säkerhet går saker och ting väldigt fort nu, helst skulle ”allt” varit på plats igår.

Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047