Serviceaffären lyfter Bilia
Bilia har presenterat sitt resultat för det fjärde kvartalet och för helåret. Där redovisade bolaget en ökning på nettoomsättningen med 2 procent. Samtidigt sjönk det operativa rörelseresultatet med cirka 200 miljoner kronor. Den största anledningen till det var nybilsförsäljningen, som sjönk kraftigt under 2024.
Bilaffärsdelen redovisade närmare en halvering i sitt resultat jämfört med året innan, men nivån på försäljningar av begagnade bilar låg på en liknande nivå som 2023.
Vi har en förhoppning om förbättrad försäljning av nya bilar under 2025. Per Avander, VD och koncernchef på Bilia
Något som i stället gick åt andra hållet var serviceaffären, vars årsresultat blev högre. Företaget konstaterar i kvartalsrapporten att efterfrågan på servicetjänster är god ”då våra kunder tar hand om sin bil även i ekonomiskt tuffa tider”.
Servicedelen bedöms vara fortsatt stabil för årets första kvartal, som skriver att bokningarna hos deras verkstäder är på en tillfredsställande nivå. Dessutom har de en förhoppning om att nybilsförsäljningen ska stiga i framtiden.
– Vi upplever en förbättrad orderingång för nya bilar, dock från historiskt låga nivåer. Det tuffa ekonomiska läget inom fordonsindustrin bidrar till konkurrens mellan olika bilvarumärken och till fortsatta kampanjer. Detta i kombination med ett lägre ränteläge i Sverige gör att vi har en förhoppning om förbättrad försäljning av nya bilar under 2025, skriver vd och koncernchef Per Avander i kvartalsrapporten.