Ny airbag ska skydda fötterna
Den nya krockkudden kallas för Active Heel Airbag och är framtagen av ZF LIFETEC. Tanken är att den ska fungera som ett slags komplement till krockkudden som finns för knäna. Företaget menar att detta framför allt kommer bli viktigt i takt med att bilarna automatiseras, och föraren i sin tur placerar sätet längre bak för en mer bekväm position.
När en kollision inträffar är det tänkt att airbagen vid knäna ska överföra en del av energin som uppstår. Detta kräver dock att fötterna är placerade bra nere vid pedalerna. Om sätet är skjutet långt bak finns i stället risken att benen skadas mer. Knäleden kommer då inte att kunna stödjas av krockkudden på det sätt som är tänkt, vilket gör att benen rör på sig okontrollerat.
– Även om risken för dödliga skador är låga i det här scenariot, utan Active Heel Airbag, så finns det en hög sannolikhet för allvarliga skador på ben och fötter. Active Heel Airbag hjälper till att säkerställa en tillräcklig häl positionering vid kollision, även om man har en mer komfortabel sätesplacering, säger Harald Lutz, utvecklingschef på ZF LIFETEC, i ett uttalande.
I kommande framtagningar av den nya krockkudden ska den också kunna användas för enbart komfort, som aktiveras med ett knapptryck. Active Heel Airbag kommer bli tillgänglig för biltillverkare 2028.