Exporten av begagnade elbilar ökar lavinartat
Den svenska exporten av begagnade personbilar sjönk lite grann under 2024, detta enligt statistik presenterad av Trafikanalys. Noteringen är dock fortfarande den näst högsta som noterats under ett enskilt år. Något som däremot verkligen inte minskade förra året var exporten av begagnade elbilar.
Runt 18 000 begagnade elbilar skeppades iväg till andra länder 2024. Detta är en ökning med hela 75 procent från 2023. Biltypen utgjorde 12 procent av alla exporterade bilar, vilket kan jämföras med bilarna i trafik där endast sex procent är helt elektrifierade.
För en tid sedan kom en granskning som avslöjade att bilhandlare utnyttjat miljöbonusen, genom att behålla bilar tills pengarna var utbetalda och sedan skicka fordonen ut ur landet.
– Det är tråkigt, och vi gillar det inte över huvud taget. Varken beteendet i sig eller exporten. Bilarna behövs i Sverige, sade MRF:s Klaus Silfvenius till Motormagasinet.
Den dalande trenden har en negativ påverkan när det gäller tillväxten av biltypen.
– Vi ser att exporten av laddbara bilar nu är så omfattande att den påverkar tillväxten av elbilar och laddhybrider i Sverige. Många av de elbilar som exporterades var tidigare leasingbilar, vilket tyder på att leasing som ägandeform bidrar till det höga antalet exporterade bilar, säger Mikael Levin, projektledare på Trafikanalys, i en kommentar.
Enligt rapporten hade tillväxten landat på 29 procent utan exporten. I stället blev den siffran 23 procent.
På andra sidan Öresundsbron är förhållandet nästan helt tvärtemot. Där stiger intresset för elbilar i rasande fart, och även importen av begagnade elbilar har ökat till en ”galen” nivå. Det säger Ilyas Dogru, konsumentekonom och chefskonsult på danska FDM till tidningen Berlingske.
– Efterfrågan på elbilar är så stor i Danmark att marknaden för begagnade bilar i Danmark inte kan hänga med, säger han.
Danska BT intervjuade tidigare Jan Lang från Bilbasen.dk. Enligt honom var 80 procent av de begagnade elbilarna från utlandet. Ett av länderna Danmark tog emot flest bilar var från Sverige. Exakta siffror är däremot svårt att få tag på.
– De uppgifterna behöver man få från mottagarlandet. Jag har också läst om Danmark och har försökt få tag på uppgifter om deras import av begagnade elbilar från Sverige, men utan att få svar, förklarar Mikael Levin till Motormagasinet.