”Svensk avgasmätning så dålig att folkhälsan hotas”

De svenska fordonsbesiktningarna ligger långt bakom andra länder i Europa när det kommer till avgasmätningar, vilket kan få allvarliga konsekvenser enligt Fordonsbesiktningsbranschen.
Endast 0,2 procent av 630 000 dieselbilar underkändes i Sverige förra året. I länder som Tyskland, Belgien och Nederländerna var det upp till nio procent av alla bilar som inte godkändes i avgasmätningen. Vid första anblick kan det tänkas att de svenska bilarna därmed är renare, men så är icke fallet enligt FBB. I stället beror det på mätmetoden.
I Sverige används fortfarande en 50 år gammal metod, vars gränsvärden är markant mer generösa jämfört med andra EU-länder. Fordonsbesiktningsbranschen skriver att många av våra europeiska kollegor använder sig av partikelräkning, en modern teknik som avslöjar trasiga eller manipulerade partikelfilter.
– Vi vet att en liten andel av bilarna står för nästan alla partikelutsläpp. Det är dessa vi måste identifiera och få bort från vägarna. Den här statistiken borde göra det omöjligt för Transportstyrelsen att fortsätta bromsa – nu måste myndigheten börja införa partikelräkning, säger Tord Fornander, ordförande för FBB, i en kommentar.
Partikelutsläppen kan vara direkt farligt för folkhälsan, menar organisationen. De partikelföroreningar bilarna släpper ut orsakar astma, lungcancer och hjärt-kärlsjukdomar. FBB skriver att tusentals svenskar dör i förtid på grund av luftföroreningarna. Tidigare utredningar IVL gjort för Transportstyrelsen visade att partikelutsläppen väntas öka med hela 187 procent till 2030 om inget görs.
– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön. Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander,
FBB sätter nu press på Transportstyrelsen och kräver att partikelräkning vid besiktning omedelbart införs. Frågan har redan utretts av myndigheten och dessutom ska de fått uppmaningar från EU-kommissionen. Enligt organisationen är denna undersökning ytterligare ett bevis på att åtgärden är nödvändig.