Här frontalkrockar Volvos nya säkra elbil
I början av mars presenterade Volvo sin senaste elbil, ES90. En modell de menade skulle vara en kombination av en sedan, fastback och suv. Precis som Volvos alla andra modeller betonar också tillverkaren säkerheten i bilen. I ES90 använder man sig av en stark säkerhetsbur, optimerade deformationszoner samt en uppsjö av olika sensorer. De senare ska hjälpa föraren att se mycket längre av vad en människa kan göra.
Men för att vara säkra på att allt funkar som det ska innan bilen släpps ut på vägarna har ES90 självklart genomgått rigorösa tester. I ett videoklipp visar Volvo hur såväl deformationszonerna som sensorerna fungerar, för att föraren så långt det går ska undvika olyckor ute i trafiken.
Åsa Haglund, chef för Volvo Personvagnars säkerhetscentrum, säger att de har möjligheten att skapa så gott som varje tänkbar olycka och på så vis fånga komplexiteten i den verkliga världen.
–Det gör att vi kan pressa våra bilar långt bortom standardkraven så att vi kan nå Volvos ambitiösa säkerhetsstandarder.
I ett videoklipp visar Volvo hur deras tester går till.