23948sdkhjf

KRÖNIKA: Samarbete krävs för att få fart på elbilshandeln

Underlätta för elbilarna. Anders Rydheimer, affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör på Biliakoncernen, skriver i sin krönika om att politiken och företagen behöver arbeta tillsammans för elbilsomställningen.

Under senare år har vi vant oss vid att elbilar har varit den stora framtidssatsningen i Sverige. Men något har hänt. Efter flera år av stadig tillväxt har marknaden tappat fart, och det är inte svårt att förstå varför. När klimatbonusen försvann över en natt, räntorna steg och osäkerheten kring andrahandsvärdet ökade försvagades incitamenten att välja elbil. Köpare har blivit mer avvaktande, och vi som återförsäljare har känt av osäkerheten.

Samtidigt behöver vi bara titta på våra grannar i Norge för att se hur snabbt en marknad kan förändras med bland annat politiska beslut. Där är elbilar numera standard och utgör 89 % av nybilsförsäljningen. I Sverige? Här nådde andelen 35 % vid slutet av 2024. Skillnaden? Primärt långsiktiga politiska beslut men också bättre laddinfrastruktur.

Norge införde tidigt skattelättnader och förmåner för elbilar, som bussfältsåtkomst, lägre vägtullar och tjänstebilsbeskattning, även om vissa avgifter återinfördes 2023. I Sverige slopades klimatbonusen, vilket skapat osäkerhet för privatköpare och företag. EU-kommissionens förslag att förlänga utsläppsreglerna ökar oron och drabbar bolag som Volvo Cars, som investerat i omställning men nu riskerar att förlora intäkter från utsläppsrätter.

Om Sverige vill driva elbilsomställningen framåt måste det först och främst till politiska beslut som diskuteras fram i samverkan med branschen

Idag är det företag som står för en stor del av elbilsinköpen, tack vare förmånsbilssystemet. Men vad händer när privatpersoner vill köpa nya elbilar eller elbilar som nått andrahandsmarknaden?

Idag finns det flera saker som gör det svårare för privatpersoner att välja en elbil, och inte minst en begagnad elbil. De vanligaste orsakerna är att den är dyr i förhållande till en ny fossilbil, fortsatt osäkerhet kring räckvidd samt andrahandsvärdet när det väl är dags att byta.

Att omställningen med nya elbilar dröjer diskuteras i flera olika sammanhang, men problematiken gällande begagnade elbilar är inte lika omdiskuterad. Detta trots att det är en oerhört viktig del om vi ska ha en fordonsflotta som är mer cirkulär och ger en mindre påverkan på klimatet, istället för att exporteras ut till andra länder. 

Nu börjar det hända saker inom EU. Kommissionen tog i början på mars fram ett förslag på hur man ska lyfta elbilsmarknaden och underlätta omställningen. Vi får se hur det faller ut.

Om Sverige vill driva elbilsomställningen framåt måste det först och främst till politiska beslut som diskuteras fram i samverkan med branschen. Till exempel förnyad skrotningspremie med andra villkor än tidigare och elbilsbonus istället för att endast driva på beskattning på bensin och diesel.

Samtidigt finns det saker som vi i branschen kan bli bättre på att lyfta, som lägre driftkostnader och totalekonomi i kommunikationen med privatkunder. Vi kan förbättra laddinfrastrukturen genom att påverka politiker, installera laddstationer och sälja prisvärda laddboxar av hög kvalitet. Erfarenheter från Norge visar att batteriprestandan inte försämras som befarat. För att minska oro kan auktoriserade verkstäder testa elbilsspecifika delar och upprätta protokoll för livslängd.

Politiken och företagen behöver med andra ord arbeta tillsammans för att få det att hända, men största ansvaret finns i de politiska besluten!

ANDERS RYDHEIMER

Affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör, Biliakoncernen

Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078