Bränslecellsbil i trafik
Mazda har utveckla en ny bränslecellsdriven version av Premacy som kommer att testas på allmänna vägar i Japan, med start idag torsdag. Premacy FC-EV är alltså baserad på Mazdas populära mellanklass flexbil Premacy. Drivkällan är ett bränslecellssystem som omvandlar metanol till elektrisk ström. Strömmen driver sedan en elektrisk motor på 65 kW (88 hk). Drivsystemets komponenter, bestående av bränslecellsenheterna och omformarenheten, har gjorts i miniatyr för att de skall kunna få plats under bilens golv. Tack vare detta har Mazdas tekniker lyckats skapa ett fordon med plats för fem vuxna utan att behöva göra några större omkonstruktioner av basmodellen Premacy. Syftet med projektet är att utvärdera potentialen i ett metanolbaserat bränslecellssystem. Premacy FC-EV körs med tillstånd av ministeriet för land, infrastruktur och transport i Japan. Det är första gången sådana tester genomförs i daglig trafik. Mazda kommer att använda Premacy FC-EV i de tester man kör i det gemensamma testprojekt man genomför med DaimlerChrysler Japan Holding Ltd. och Nippon Mitsubishi Oil Co. Projektet stöds av centret för petroleum och energi, byrån för naturresurser och energi samt av ministeriet för ekonomi, handel och industri. Under testerna skall man utvärdera de köregenskaper, den bränsleekonomi och vilka utsläpp bränslecellsfordon ger. Nippon Mitsubishi Oil Co tillhandahåller infrastrukturen för bränslet. Testkörningarna kommer att ske på allmän väg och testanläggningar runt Yokohama i Kanagawa-prefekturen. Mazda har samarbetat med Ford Motor Company i utvecklingen av FC-EV. I april 1998 ingick man i ett samarbete med den bränslecellsallians som bildats av Ford Motor Company, DaimlerChrysler och Ballard Power Systems. I arbetet med Mazda Premacy FC-EV har man även samarbetat med Fords bolag Think. I