Sverigepremiär för Renault Laguna II
På Göteborgs Motor Show 21-25 februari visar Renault Nya Laguna för första gången i Sverige. Under mässan visas även de allra senaste lanseringarna under 2000 - Scénic Rx4, Clio Renault Sport 2,0 och Clio V6. Laguna II är den senaste i raden av nyintroduktioner från Renault. Med nya Laguna gör Renault en kraftig framstöt i mellanklassen – målet är att bli en av de tre ledande europeiska bilmärkena i segmentet. Laguna II som genomgått en rejäl förnyelse och en markant uppgradering, finns både i touring- och i kombi-sedan version. Laguna II är ett helt nytt bilkoncept fyllt med tekniska finesser som normalt endast finns som standard hos bilarna i “lyxklassen”. De flesta tekniska innovationerna är standard i näst intill samtliga utföranden. Till exempel är bilen nyckellös och öppnings-, och stängningsfunktionen sköts i stället av ett nyckelkort. Panikbromsassistans och däcktrycksövervakning är andra hjälpfunktioner som finns med i grundutförandet. Försäljningstarten på den svenska marknaden sker i april och följande motoralternativ är aktuella i en första fas: 3.0 V6 24V (210 hk), 1.8 16 V (120 hk), 1.6 16 V (110 hk) samt 1.9 dCi 120 hk. I och med lanseringen av Scénic RX4 blev Renault den första stora europeiska biltillverkare som inriktar sig på SUV (Sport Utility Vehicle) -marknaden med det nya konceptet att kombinera en monospace med fyrhjulsdrift. Bilen har sålts i Europa sedan maj 2000 och introducerades under sommaren i Sverige. Parallellt med lanseringen av Scénic Rx4 startade Renault ett samarbete med sportutrustningstillverkaren Salomon kring världscupen i multisport. Tävlingen går under namnet X-Adventure och innebär flera deltävlingar över hela världen. Renault Clio är en föregångare på småbilsmarknaden och har utnämnts till bästa bil i sin klass i Europa. Under 2000 lanserades en ny Clio med en 2-liters 16-ventilsmotor på 172 hk, utvecklad av Renault Sport med namnet Clio Renault Sport 2.0. Den nya medlemmen av Clio-familjen är en kraftfull och exklusiv bil som vänder sig till en bred målgrupp. Clio Renault Sport V6 presenterades första gången på Bilsalongen i Paris 1998 och den är en gatuversion av den tävlingsanpassade ”Trophy”-versionen. Initiativet till detta projekt hade tagits av Renault Sport där Clio Renault Sport V6 utvecklas och byggs i samarbete med TWR (Tom Walkingshaw Racing) i Uddevalla. Clio V6 är en unik bil med bara två sittplatser och en sportig design som kombinerar körglädje med komfort. Renault fjärde största bilmärke i Sverige 2000 Renault Sverige har stärkt sin position på marknaden under 2000. Marknadsandelen steg till 6,5 procent efter en stark decembermånad då marknadsandelen var uppe på 8,6 procent. Det ger en fjärdeplats i märkesstatistiken jämfört med en femteplats 1999. Renault har även haft framgångar på marknaden för lätta transportbilar och intar där en tredje plats med en marknadsandel på 12,3 procent.