Nya Dynafleet 2.03
Ett starkt önskemål hos världens åkerier är att kunna ladda ner fordonsdata trådlöst, utan att fordonet behöver besöka åkeriet. En annan önskan är möjligheten att få rapporter om fordonets exakta position direkt hem till kontorets datasystem. Nu finns dessa möjligheter, tillsammans med andra nyheter, i den nya versionen av Dynafleet - Dynafleet 2.03 från Volvo Truck Corporation. Versionen introduceras i februari 2001. Nya Dynafleet är ett viktigt steg för ökad kontroll över fordonens driftkostnader och effektivare transportplanering. Det ger förutsättningar för att bättre utnyttja både vägnätet och den tillgängliga transportkapaciteten, vilket ökar åkeriernas lönsamhet. Trådlös nedladdning I Dynafleet 2.03 kan man nu trådlöst ladda ner fordonsdata. När som helst när det passar in i åkeriets rutiner kan man beordra nedladdning av fordonsdata, d v s bränsleförbrukning, distans och hastighet m m. Detta underlättar för chauffören, som över huvudtaget inte behöver ägna tid åt proceduren. Och det underlättar för åkeriet, som kan välja tidpunkt för nedladdning utan hänsyn till var fordonet befinner sig. En fördel för alla åkerier och inte minst för dem som har fordon som ständigt ligger ute i fjärrtrafik. Ökad möjlighet till transportplanering Till Dynafleet kan man nu välja Position Integration Manager, som kopplar samman fordonets GPS-position med programmen som innehåller kartdatabas på gatunivå, Route LogiX eller Map & Guide. Överföringen av fordonets position sker automatiskt och fordonets rörelser kan följas på gatunivå. Det underlättar arbetet för trafikplaneraren, som får möjligheter till ännu noggrannare positionsbestämning och bättre uppföljning av fordonets färdväg. Ytterligare en nyhet är ljudvarning för individuellt inställda fordonsgränsvärden - motorvarvtal, tomgångstid och hastighet. Det handlar om de funktioner som är viktiga för bränsleekonomi, livslängd och trafiksäkerhet. Slutligen finns en ny tydligare rapportering av fordonsdata samt en rapportering av förartider som är anpassad till bl a framtida EU-krav.