Nokian Tyres växer stadigt
Finska däcktillverkaren Nokian Tyres växer stadigt och satsar stora resurser för att förstärka sin ställning som specialist på nordiska förhållanden, framgår det av förra årets bokslutsrapport. Enligt Nokian Tyres bokslut var resultatet före skatt 244 miljoner kronor förra året, jämfört med 324 miljoner 1999. Förklaringen är främst minskad efterfrågan på vinterdäck, speciellt i Sverige, där den totala däckmarknaden krympte med 40 procen förra året. Inför vinterdäckslagen den 1 december 1999 såldes det exceptionellt mycket vinterdäck, vilket minskade efterfrågan förra året. Nokian Tyres omsättning ökade med 23,5 procent, till 3,6 miljarder kronor (2,9 mrd. 1999). Nokian Tyres producerar mest personbilsdäck och framförallt vinterdäck. Av den totala försäljningen av personbilsdäck var 69 procent vinterdäck förra året. Efterfrågan på höghastighetsdäck ökade avsevärt på samtliga marknader och utvecklingen väntas fortsätta även i år. Även försäljningen av däck till lätta lastbilar, små familjebussar och fyrhjulsdrivna terrängbilar väntas öka i år. Omsättningen för produktområdet personbilsdäck steg med 13,5 procent till 1,7 miljarder kronor. Försäljningen av tunga däck gick bra under hela året 2000. Produktområdets omsättning ökade med 4,2 procent till 513 miljoner kronor. Speciellt försäljningen av skogsmaskinsdäck och specialdäck med radialkonstruktion ökade kraftigt. I augusti 2000 startade Nokian Tyres ett produktionssamarbete med Michelin som producerar lastbilsdäck och däck för jordbruksmaskiner och industrimaskiner åt Nokian Tyres. Under förra året gjordes investeringar för totalt 605 miljoner kronor och 74 miljoner kronor investerades i produktutvecklingen. En ny 11 000 kvadratmeter stor produktionshall för tunga däck i bruk och genom detta frigjordes utrymme för ökad produktion av personbilsdäck. I augusti 2000 bildade Nokian Tyres sin däckkedja Vianor. I kedjan ingår 151 däckbutiker i Sverige, Finland, Norge, Estland och Lettland. Däckkedjans rörelseresultat visade ett minus på 15 miljoner kronor på grund av startkostnader och försäljningsnedgången av vinterdäck. Däckkedjans omsättning var 1,6 miljarder kronor vilket var 75,4 procent mer än 1999. Förra årets stora nyhet var Bluetooth däckteknologi. Som första däcktillverkare i världen presenterade Nokian Tyres en helt ny däckteknologi som innebär att däcket i framtiden kan förmedla en mängd information till bilägarens mobiltelefon eller till bilens färddator. I första fasen mäter systemet däcktemperatur och lufttryck. I takt med att tekniken utvecklas kan systemet till exempelvis varna om risken för vattenplaning. Nokian Tyres äger produkträttigheterna till uppfinningen och har sökt patent till den. Under 2001 ska Bluetooth däckteknologi bli ett eget affärsområde och globaliseras.